D90 vs D7000
Jag funderar på att köpa ett nytt kamerahus. Känner främst att ISO egenskaperna inte räcker till i min D5000 och jag vill ha AF i kamerahuset.Fördelen är ju att D90 är såpass billig att jag kan lägga mellanskillnaden på andra fototillbehör.
Är det står skillnad på D5000 och D90? Jag vill inte läxa ur kameran direkt. Är samtidigt osäker på om D7000 är för avancerad.
Vilken borde jag satsa på om man bortser från priset?
Isoegenskaperna i D90 och D5000 är nästan identiska. D7000 är något bättre. För att få mycket bättre resultat är det fullformat som gäller tyvärr, t.ex. D700.
Har du försökt undvika höga iso med ljusstark optik? T.ex. så är skillnaden mellan f/5,6 (som många objektiv har som största bländare på 50mm brännvidd) och f/1,4 som man får med ett ganska förmånligt 50/1,4 är 4 steg. Det är samma skillnad som mellan iso 200 och iso 3200. Men redan f/2,8 räcker ganska långt, det ger 2 steg större ljusinsläpp än f/5,6.
Högt ljusinsläpp ger ju också större möjligheter till kort skärpedjup och kortare slutartider. Det billigaste objektivet som du borde fundera på att skaffa om du inte har det är AF-S DX 35/1,8, som är fantastiskt skarpt och bra, kostar ca 2000kr, något billigare begagnat. Gamla AF-objektiv är som du säkert vet inte så bra om du inte har motor i huset.
Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus
Tack för svar!
Joo, jag är i behov av ljusstarkare objektiv. Fotar en del sport så skulle behöva ett bra allroundobjektiv med bra ljusstyrka. Men det verkar svårt att hitta om man inte vill betala en förmögenhet tyvärr.
Ja, bra optik är oftast ganska dyrt.. :-( Men på begagnatmarknaden kan man hitta ett och annat som är bra. T.ex. kunde du hålla utkik efter ett begagnat Sigma EX 50-150/2,8 DC HSM eller ett 70-200/2,8 av Sigma eller Tamron. Jag köpte mitt Sigma 70-200/2,8 DG HSM (en ganska gammal variant) för 450 euro.
Annars skulle jag rekommendera ett Nikkor 85/1,8, det är ett svinbra objektiv, är lite billigare begagnat och har 1 1/3 steg bättre ljusinsläpp, men det är inte värt att satsa på det om kameran saknar fokusmotor tyvärr. Eftersom jag själv var intresserad av ljusstarka fasta objektiv så bytte jag upp mig till en D90 för ett år sen (efter ett knappt år med D60, min första systemkamera) och fick tillgång till en massa fina gamla objektiv som inte har egen fokusmotor. Är nu stolt ägare av ett Sigma 24/1,8, ett Nikkor 35/2 och ett Nikkor 85/1,8, som alla saknar motor och är väldigt trevliga objektiv. :-) Hade också en 50/1,8 men den sålde jag då jag tröttnade på alla bilder med felfokus då jag fokuserade manuellt med den på min D60..
Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus
Funderar mer och mer på D90, då jag även vill kunna styra blixtar osv. Tänkte i så fall köpa begagnad med batterigrepp. Vad för pris låter rimligt för det om kameran är riktigt bra skött?
Har hittat mycket på blocket för runt 6000 kr, men tycker det låter lite mycket med tanke på att kamerahuset nu kostar runt 5500 kr
Måste slänga in en fråga till. Ev. har jag en tjej som vill köpa min D5000. Jag har haft den sedan april förra året och den är verkligen pedantiskt vårdad. Såg att D5000 nu kostar från 4000 och uppåt. Vill helst inte ha mindre än 2800 för kamerahuset, är det rimligt?