Foto iFokus

Foto

Etikettkritik-nybörjare
Läst 1168 ggr
Adalissa
2011-04-08 14:48
0

Kritik - Katt

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag skulle gärna ta emot kritik, förslag på bättring, vad som helst :)
Jag håller på att lära mig kameran och att fotografera, de stackars husdjuren får ofta vara mitt objekt.

/Ada
-----------------
Hemma hos mig bor två marsvin, två katter och en massa dammråttor
Blogg: http://blogg.vk.se/camilla

kawaiichou
2011-04-08 22:24
0

Jag tycker bilden är lite charmig! Inte den vanligaste vinkeln heller vilket gör bilden lite mer intressan att titta på.

Ända förbättringen (som jag kan komma på nu) är att det skulle varit lite mer fokus på högersidan av ansiktet.

Inkanyezi
2011-04-09 08:25
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Eftersom du håller på och lär dig kameran, ska jag peka på några tekniska saker i bilden.

Jag vet inte om du själv har gjort några aktiva val för exponeringen, eller om du helt har låtit kameran sköta den detaljen. Hur som helst är bilden ganska kraftigt underexponerad, cirka två hela steg, trots att den är tagen med blixt på nära håll med full bländaröppning (5,6).

När man har så stor bländaröppning på nära håll måste blixten lysa mycket kort tid, och det blir svårare för automatiken att dosera ut rätt ljusmängd, och det är antagligen skälet till att bilden har blivit så svagt exponerad. Om man exponerar mer, kommer färgerna fram bättre, och genom att blända ner lite grann, kan man också få lite mer skärpedjup, samtidigt som blixten kan lysa lite längre tid, så att kamerans automatik kanske klarar att dosera ut lagom mycket ljus för att bilden ska bli bra exponerad. Man behöver nog pröva olika inställningar för att lära sig vad som är bäst när man ska ta med blixt på mycket nära håll.

Blixten har också givit bilden fel färgbalans, genom att den har gjort vita toner blåaktiga. Det kan man justera, men det kan vara en effekt av den mycket korta blixttiden som kameran får när den har så stor bländaröppning på nära håll. Du får prova att använda mindre bländare och se om du får bättre belysning och färgbalans. Annars kan man justera både exponering och färgbalans för blixten, så att man får bättre exponering och renare färger.

Jag lägger med en skärmbild här från Gimp, som visar hur man kan dra upp ljusheten i bilden genom att ändra tonkurvan, och där syns det på histogrammet, att det slutar ungefär två bländarsteg från högerkanten. Den högra ankarpunkten har jag dragit åt vänster tills den ligger mitt ovanför spetsen på histogrammet, vilket gör att det vita i bilden blir vitt snarare än grått, men samtidigt syns det så klart att blixtljuset är blåare än vad kamerans Vitbalans har kompenserat för.

Om blixtbilder stadigt blir underexponerade (mörka) kan man kompensera med plus när man ska ta med blixt, men om det bara händer när man tar på nära håll och rättas till om man minskar bländaröppningen är det bländaren man ska använda för att det ska bli rätt när man tar blixtbilder.

Adalissa
2011-04-14 14:28
0

Tack så mycket för kommentarerna och alla råd. Bevisar bara hur mycket jag har att lära mig :)

Jag har gjort inställningarna själv, vägrar köra med de färdiginställda alternativen eftersom jag då tycker att jag lika gärna kunde haft en vanlig digitalkamera. Inte för att jag på något sett tycker att det skulle vara sämre, men jag vill kunna leka med inställningarna och lära mig ta bra bilder.

/Ada
-----------------
Hemma hos mig bor två marsvin, två katter och en massa dammråttor
Blogg: http://blogg.vk.se/camilla

Inkanyezi
2011-04-16 12:10
0

Nej, du kan inte ha gjort alla inställningar själv, eftersom det inte finns något sätt att ställa in blixten manuellt. Du kanske ställde bländaren själv på 5,6 men det är alldeles för stor öppning för att ta med blixt på så nära håll.

Så jag gissar att kameran har doserat ut blixtljuset efter vad den fick tillbaka på sensorn, men att det vid så nära häll är så kort tid att spela på att den helt enkelt missar. Det handlar om kanske en tiotusendels sekund eller mindre.

Om du vill ta manuellt med blixt måste du använda en extern blixt, eftersom den inbyggda inte har möjlighet till manuell inställning.

Annars kan man anpassa sig till den inbyggda blixtens begränsningar genom att välja en mindre bländaröppning för att ge den en chans att dosera ut rätt mängd ljus. Om du läser i kamerans bruksanvisning så ser du att det finns två olika TTL-inställningar för blixten när man tar i läget M. Du kan prova båda för att se vilken verkan de kan ge.