Foto iFokus

Foto

Etikettkritik-nybörjare
Läst 643 ggr
Odinn
0

Kritik; bebis

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Tog lite bilder på min lillebror ca 6 månader.
Har aldrig tagt kort på bebisar innan, och det var verkligen inte lätt.
Men vill gärna ha kritik på dessa två bilder.

"when i get sad, i stop being sad and be awesome instead!"

Odinn
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

andra bilden

JazzBass
0

Den första är bra, kanske saknar lite mer än bara näsan och munnen av den vuxna personens ansikte nere till vänster men det funkar så här också. Fin gråskala och intressant uttryck hos bebisen. Fint ljus också tycker jag. Eventuellt kunde du försöka klona bort stolen (eller vad det nu är) i bakgrunden till vänster.

Andra bilden måste jag tyvärr såga lite. Jättehärligt uttryck i bilden men tekniskt är den inte i sin nuvarande form så bra som den kunde vara. Det som jag inte tycker är bra är att den känns något underexponerad (för mörk), lite oskarp och ansiktet är lite för rött i färgen. Prova ljusa upp bilden lite, öka kontrasten något, dra ner på det röda i ansiktet eller gör den röda nyansen lite grönare, gör en pixelskärpning när du är klar med det andra och skärp gärna upp bilden också efter förminskning till webformat. Lite bildbehandling tror jag alltså skulle lyfta den här bilden ganska mycket. Kompositionen med bebisen precis i mitten tycker jag funkar i det här fallet fastän en bild normalt vinner på att inte ha ett helt centrerat motiv.

Jobba alltså vidare lite, främst med andra bilden så blir nog båda riktigt bra bilder!

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Odinn
0

Tusen tack!!

Är som sagt nybörjare med att fota människor överhuvud taget så det är svårt att komma på alla inställningar och så. Den andra bilden tog jag snabbt bara för att han satt och skrattade, kan nog varit därför den blev suddig. Skakade lite för mycket. Ska testa att fixa till den och se om den blir bättre. 

Ska fortsätta exprimentera med kameran och se vad som händer!