Foto iFokus

Foto

Etikettkurser-och-utbildningar
Läst 1543 ggr
Adalissa
0

Fotografera föremål i strålkastarljus?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

(Om inlägget ligger på fel ställe ber jag så mycket om ursäkt. Någon kanske kan flytta den i så fall?)

Jag var på cirkus igår och ville inte använda blixt utan ta bilder utan. Jag har en Nikon D3000 och använde en 18-55 objektiv. De flesta bilderna blev suddiga och inte så bra, men jag fick också en del som var helt ok. Ett problem jag hade dock var att i vissa strålkastarljus blev människan mycket vit - så vit att bilden inte duger alls.

Vad skulle jag ha gjort? Vilka inställningar kan vara vettiga i sådana lägen?

Lägger med en bild så ni ser vad jag menar. Den andra bilden är tagen med liknande inställningar men annan strålkastarbelysning.

/Ada
-----------------
Hemma hos mig bor två marsvin, två katter och en massa dammråttor
Blogg: http://blogg.vk.se/camilla

Adalissa
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Bild 2

/Ada
-----------------
Hemma hos mig bor två marsvin, två katter och en massa dammråttor
Blogg: http://blogg.vk.se/camilla

JazzBass
0

För att undvika drabbas av det som du drabbades av i bild 1: Ställ in kamerans ljutmätning på spotmätning och fokusera på den strålkastarupplysta personen. Blir det ändå inte bra, skruva ner exponeringskompensationen lite eller ratta över till M och kör helmanuellt och testa dig fram till bra exponeringsparametrar. Det gör jag oftast på konserter då jag får bäst kontroll över resultatet då.

Det blir så här då ljusmätningen i standardläget matrismätning tar hela bilden i beaktande och försöker göra den lagom ljus. Med en mycket mörk bakgrund som tar upp största delen av bildytan kommer kameran exponera så bakgrunden inte blir alltför mörk. Spotmätning mäter ljuset endast i fokuspunkten och struntar i resten av motivet. Därför funkar det bättre i såna här fall.

Vet du inte hur du ska ratta in spotmätning, kolla manualen. Jag är inte helt 100% säker på om du har det i din kamera ens, men jag tror det då jag hade det i min gamla D60 som var föregångaren till D3000.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

MonisN
0

Moderator edit: Tråden är flyttad till lämplig grupp./Mona

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.