Beror på vad du tänkt fotografera är jag rädd. D5000 tar mycket bättre bilder på höga isotal (mycket användbart om man ofta fotograferar i lite sämre belysning utan blixt), men D70:an är en klassiker och en nivå proffsigare om än ganska mycket äldre. Har inbyggd autofokusmotor, vilket D5000 saknar (objektiven måste ha egen autofokusmotor och många äldre objektiv har inte det, t.ex. 50/1,8 eller 85/1,8.Vill du kunna använda såna objektiv och också är intresserad av blixtstyrning men klarar dig utan den bättre isoprestandan så är D70 ett bättre val.
D5000 har också dubbelt mer megapixlar om jag minns rätt, men det är det minst viktiga i sammanhanget. Man kan göra riktigt bra stora förstoringar också med bilder från en D70.
Förresten släppte Nikon sin D5100 idag, en kamera som troligtvis är lika bra i mörker som deras högisomonster på DX-sidan, D7000. Priset lär dock hamna uppemot 8000kr när den väl börjar säljas i butikerna om en månad eller så…
Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus
Jag tycker 5000 verkar fräschare - detta ex är ju dessutom knappt anv.
Ring elr maila sälljaren & fråga om det är autofokus - vilket det väl är på så pass nya pryttlar (ej bildstabilisering dock):
http://www.inet.se/artikel/6202003/nikon-af-s-dx-zoom-nikkor-18-55-mm-f-3-5-5-6g-ii
--
/L
#2. Japp det är det. Om objektiven heter AF-S (på nikonspråk) funkar de på nikonkameror utan egen fokusmotor. Jag är nästan säker på att objektivet också har stabilisator (VR), men det kan du fråga säljaren om för att vara på säkra sidan.
D70 och D5000 är kameror riktade till lite olika kundgrupper, D5000 för den glada amatören som inte är så insatt i fototeknik och vill få bra bilder direkt ur kameran, D70 är en semiavancerad modell med lite mer funktioner för lite mer erfarna entusiaster. Den börjar dock vara lite till åren. Det har kommit fyra nya modeller i samma serie efter D70. Först kom D70s, sen D80, D90 och nu sist D7000.
Jag tror du blir nöjdare med D5000 än D70, men som jag skrev så beror det på vad du vill fotografera.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Tack för svaren men nu vart den tyvärr såld, nu har jag beslutsångest igen! Hjälp mig gärna, hitta en annan D5000 här, man får med externblixt/uv-filter, men jag hitta en helt ny för ett mindre pris, 3990 kr. Frågan är om man behöver externblixt & uv-filter? Eller om det är ett bättre köp att köpa den helt nya?
UV-filter ska (tycker jag) du strunta i om du inte ska fotografera i sandstorm. Totalt onödigt, speciellt på ett instegsobjektiv. På dyra objektiv med dyra frontlinser kan det vara värt att ha på det som skydd för damm, sand, saltvattenstänk osv men också då ska man veta att det försämrar objektivets stöttålighet(UV-filtret är en tunn skiva glas som lätt repar frontlinsen bakom om det krossas).
Köper man ett billigt UV-filter försämrar det bildkvaliteten speciellt i motljus och ökar risken för fula reflektioner i bilden. Köper man ett dyrt presterar de bättre med det blir aldrig bättre resultat än utan filter. Det man däremot ska (enligt mig) köpa och alltid ha påmonterat utom då man använder den interna blixten, är ett motljusskydd. Det gör gott för bildkvaliteten och skyddar frontlinsen.
En extern blixt är bra att ha, och inomhus räcker en SB-400 långt. En begagnad SB-600 är dock ett bättre val om man ofta fotograferar med kameran i vertikalt läge, vill ha lite mer effekt som också räcker till ljussättning via softbox/paraply eller har behov av fjärrstyrning eller utlösning av blixten i manuellt läge hållen i handen. Det senare är roligt att leka med i samband med långa slutartider i mörkret. Man kan få till ganska roliga bilder på det viset, som den här som en fotoklubbkompis fick till nyligen genom utlösning av blixten två gånger: http://www.flickr.com/photos/laxin2010/5568450557/
D5000 för ca 4000kr är ett mycket bra pris, slå till bara det kommer med ett objektiv också! ;-) Speciellt bra pris om objektivet också har VR (bildstabilisator).
Klart du ska köpa den nya. Du får ju garanti. Den blixt som följer med kostar ny 1300 kr på Cyberphoto. Det är bara att addera och se att skillnaden inte är så stor. Min mening är att det är för liten skillnad för att det ska löna sig att köpa begagnat.
Jag ser ofta detta problem. Att de som köpte en ny kamera när den kom till ett högt pris tror att de ska kunna få ut ett pris som är mer eller mindre lika med ett sänkt nypris efter några års användande.
Jag ger högst 75 % av återköpspris av likvärdig vara, om det inte är väldigt dyra saker. Normalt vill jag inte betala mer än 50 % av återköpspris vid begagnatköp.
mvh/gurin