(N) Kritik - krokus
Nu har också jag tagit mig ut i vårvädret och fotat några krokusar.
Har redigerat kontrast och temperatur i iPhoto. Fotade i skuggan, därav den höga ISOn.
Själv är jag nöjd med bilden, förutom bakgrunden som är full med blad och annat i rabatten som gör att det blir lite för mycket/stirrigt.
Har lite problem: När jag laddar upp bilder så kommer inte EXIF-datan med. Däremot om jag skriver på bilden (igenom en hemsida) så kommer den med.. Någon som vet varför?
Kanske borde skriva också att jag gärna skulle vilja ha tips på vilka andra "vinklar" jag kunde fotat ifrån för att få en bättre bild..
(Vad konstigt det lät? Menar alltså om jag kanske skulle fotat helt underifrån och upp eller kanske ifrån andra sidan osv..)

För att få bort en del av rörigheten i en bakgrund med mycket blad kan man använda ett polarisationsfilter. Beroende på hur man orienterar polariseringen genom att vrida på filtret, kan man få bladen att bli mörkare gröna i stället för att skicka reflexer från himlen.
Scandinavian Photo har ett 55 mm polarisationsfilter för 99 kronor, och det är nog det billigaste man kan få tag på. Jag köpte ett nyligen, och det funkar bra. Tyvärr finns det bara i 55 mm och inte i 52, som både min kamera och Nikon har, men man kan få tag på en ring för att anpassa gängan. I nödfall kan man faktiskt hålla filtret mot objektivet för hand. (Mina gamla objektiv till Contax har faktiskt 55 mm gänga, så lite tur hade jag.)
Jag tycker bilden ser bra ut med de blå blommorna till höger, men den kanske skulle vinna på att tona ner bakgrunden till vänster, så att den blir mörkare.
#2. Okej, då vet jag det!
#3. Fungerar polarisationsfiltret till det också? Trodde bara det tog bort reflektioner ifrån vatten? (Tror det var det iallafall..) men 99 kr är ju inte så mycket, så får nog investera i det :)
Okej tona ner det.. får nog sitta lite i gimp med det då. Tack!

Jäpp, ett polarisationsfilter kan minska reflexer från alla slags ytor som inte är av metall. Funkar på precis samma sätt som polaroidglasögon. Man ser alltså det gröna i bladen när reflexerna tonas ner. Beroende på vinkeln på bladen dämpas inte alla reflexer, men man kan få dem att dämpas ganska mycket, så att det blir mörkare grönt än när man har väldigt ljusa reflexer från många blad.
riktigt fin bild! :)