Orginalbild, tips på förbättring!
Hej!
Detta är en orginalbild på en delfin som togs genom ett smutsigt glas med en Sony a200 camera.
Hur kan man på bästa sätt förbättra denna bild? Det är ju synd att det alltid ska vara ett smutsigt glas emellan!
Jag har photoshop elements en gammal variant…
Fånga inte dagen släpp den fri!
Att vara modig är inte att vara orädd utan att trots sin rädsla ändå stå kvar!

Om du inte har råfilen är det ganska svårt att förbättra bilden. Färgbalansen är starkt påverkad av dels belysningen, dels omgivningsfärgen, och på en jpegbild kan man inte göra stora förändringar av färgbalans.
Bilden är ganska mörk, och den kanske hade vunnit på att överexponeras så att de ljjusaste delarna hade frätts ur mer. Om man vill ändra den i gamla versioner av Elements är det egentligen bara verktyget "skuggor och högdagrar" som funkar någotsånär, där man kan dra upp skuggorna lite grann. Det är lättare att justera kurvan i Gimp, som du kan ladda ner gratis.
Att det var ett glas emellan har inte inverkat särskilt mycket på den här bilden. När man är så nära glaset att smutsen inte blir skarp, så syns den knappast på bilden. Det större problemet är exponeringen, och när det är så stor kontrast mellan mörkt och ljust bör man spara RAW för att ha lite mer utrymme för redigering.
#1 Åhh synd tänkte inte på det…
Tack för tipset ska kolla in Gimp!
Gimp tycker jag inte är så bra, men photoshop (har en nyare version visserligen) kan lösa de flesta problem :) Även om de inte är RAWfiler.
Jag slängde ihop en snabb redigering här. (hoppas det var okej!?) Inte den bästa men för att visa att det kan bli rätt mycket bättre även om den inte är i RAW.
Jag använde plåstret (lagningspensel) för att få bort den värsta smutsen och sen ändrade ljuset med olika justeringslager, nivå, kontrast, kurvor, mättnad och färgbalans.
Lycka till! Visa gärna ditt resultat :)
#3 Oj vilken skillnad! Jag måste nog öva på det haha!
Tack för tipset! Jag återkommer när jag har en förbättring! :)
Vad var det för justeringslager du använde ? 
Jag ska försöka fixa bilden så fort som möjligt men jag varnar att det kan ta ett tag. :)
Övning ger färdighet :) Det är bara till att träna!
De justeringslager jag använde var bland annat nivå, kontrast, kurvor, mättnad och färgbalans. Sen ritar jag lixom fram det jag vill ha i en lagermask, tex lite mer gråton på bara delfinen. Bakgrunden är i princip irörd.
Mycket snygg redigering! Gråtonen på delfinen lyfter verkligen bilden. Intressant tråd, tack för tipset!
Elller hur blev riktigt snygg ;)
Tror jag tog den i jpeg. Den är inte redigerad mer än lite mer kontrast och skärpa. och loggan såklart
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Jag ska sätta fart med att lära mig tekniker och prova på!
Fast jag föredrar kort som är fina av sig själva eller hur man ska säga utan redigering!
Håller med dig, det är bättre om man slipper redigera. Ibland behövs det dock!
var är din bild tagen? :)
Den är också tagen på Kolmården ;) sommaren 2009!
Intressant ;) Hade varit skoj om det var samma delfin, kan dock inte se någon skillnad på någon av deras delfiner
Haha nee inte jag heller ;)
Får jag fråga vad du har för kamera och objektiv?
Nikon D90 och på delfinbilden sigma 70-200mm 2,8
Jag funderar nämligen på att köpa en ny kamera i år!
Jag har sparat länge och vill verkligen köpa en kamera att vara nöjd med! Fats jag är ingen expert alls på kameror haha!
Men jag har ivf funderat på Canon Eos 7D!
Vet du om den är bra eller rekomenderar du något annat? =)
Jag vill kunna filma i HD också!
Starta en ny tråd om just det, canon kan jag ingenting om men det finns många här som vet bättre! :)
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Okey! :)