Hjälp med Canon EOS 500D
Jag var iväg och köpte en Canon Eos 500D idag. Åkte hem och laddade batteriet och gjorde allt som stog i bruksanvisningen.
Sen skulle jag börja provfota lite, startar kameran och då är det en direkt kontroll ruta som visas, men ingen bild. Det går att ta foto och dom visas när man trycker på knappen med en pil på. Men man ser inte motivet i skärmen?!
Har provat att trycka på alla knappar men det kommer bara upp en liten ruta där det står att åtgärden ej funkar just nu. Vad ska man göra? Nån som vet? Blir ju halvt galen snart!

Det händer så klart att det är fel på nya kameror, men jag tvivlar på att du har hunnit igenom hela bruksanvisningen. På de Canon DSLR som har dirrektvisning brukar det vara en knapp till höger om sökarokularet som växlar mellan direktvisning och optisk sökare
Man trycker alltså en gång på knappen som visar liksom en bild av baksidan på kameran, när kameran är påslagen, och då ska spegeln gå upp och motivet visas på skärmen. När man trycker en gång till går spegeln ner och bilden försvinner från skärmen. Då använder man den optiska sökaren för att se vad som kommer med på bilden.
- Ooops, på 500d sitter knappen visst till höger om skärmen, andra uppifrån. Hursomhelst ska den ha en schematisk bild av kamerans baksida strax intill, och det är också en röd punkt där. Den knappen ska växla mellan direktvisning och optisk sökare via spegeln.