Foto iFokus

Foto

Etikettkritik-hård
Läst 8751 ggr
SwedenZoo
0

(H) Sibirisk tiger

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej! Jag vill höra lite vad ni tycker om den här bilden på en Sibirisk tiger på Kolmårde. Fotograferad genom glasruta. Jag har varit med om att skärpan försämras på iFokus så ger även en länk till flickr.

flickr.com/photos/rickarsjoden/siberiantiger

Med Vänliga Hälsningar Rickard Sjödén

Hemsida: www.SwedenZoo.com Fotogalleri: Flickr.com

Inkanyezi
0

Jag tror inte att iFokus sänkte skärpan i din bild, men jag är inte helt säker på att den kommer upp i formatet som du postade, eftersom Exif saknas.

Jag tycker att bilden ser överskärpt ut, och jag tror att den hade vunnit på att postas i ett format som man kan få upp i full storlek på en vanlig bildskärm. Formatet är för stort för de flesta bildskärmar, och då ser man inte hela bilden på en gång annat än förminskad av webbläsaren. Ytterst få har bildskärmar som visar 1600 pixlar eller mer på bredden. Jag använder för det mesta 1400x1050 på en 20" skärm och kan visserligen ställa den på 1600x1200, men tycker att det är obekvämt eftersom texten i fönstren blir så liten att jag får sätta mig närmre med läsglasögon.

Om du postar i ett mindre format, så att webbläsaren kan visa hela bilden på en skärm som inte är mer än 1200 pixlar bred, tror jag att alla ska kunna se bilden på med samma skärpa som du själv ser den förminskade bilden. Full Upplösning är nog bra när man vill jobba med små saker i en bild eller när man vill kolla skärpan från kameran, men det är inte bra för webben.

Bildmässigt har jag inte mycket att säga om den. Jag tycker att tigern ser uttråkad och slö ut och hade hellre sett en mer intressant komposition än liggandes på stenkanten med huvudet i bildens mitt.

SwedenZoo
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag trodde jag hade minskat bilden tillräckligt. Men , ja jag är inte så bra på sånt.

Tigern ligger dock inte på sten utan på en buss :P

Med Vänliga Hälsningar Rickard Sjödén

Hemsida: www.SwedenZoo.com Fotogalleri: Flickr.com

Jojaton
0

Tycker bilden är lite intetsägande, och stör mig lite på det vita i bakgrunden.

Men gosh vad tigern är vacker, tigrar är mitt favoritdjur :)

Johanna - Instagram

htsb
0

jag tror att det skulle ha stört mig att tigerns huvud är i mitten, då man helst vill se huvudmotivet i bilden antingen aningen till högere eller vänster, men det fungerar eftersom tigern inte "tar slut" vid huvudet, utan kroppen fortsätter till vänster. jag tycker bilden är riktigt bra, tror att på grund av alla mönster och former att den skulle göra sig bra i svartvitt bara om du vill ha den lite mer artistisk.