Foto iFokus

Foto

Etikettkameror-objektiv-och-annan-utrustning
Läst 1102 ggr
[rightPAW]
0

Objektiv till Canon

Hej!

Jag har en Canon EOS 450D och original objektivet 18-55 plus ett 75-300.

Jag har kollat runt lite på olika objektiv men träsket är stort och jag har kört fast.

Jag fotar mest djur, mycket porträtt men även "in action". någon som har några tips på objektiv?

Har inte råd att lägga ut fleratals tusenlappar, men det borde ju finnas något bra som inte kostar skjortan.

Tacksam för svar!

Inkanyezi
0

Jag tror att du måste formulera ungefär vad det är som du saknar med objektiven du har nu, för att du ska kunna komma vidare. Brännviddsomfånget som du har borde täcka det mesta, men det kan ju finnas svagheter, som exempelvis vilka slutartider som är möjliga etc.

När det gäller mycket långa brännvidder, så är objektiven mycket dyra om de ska vara bra, så det finns inga genvägar med billigare. Om det du behöver ligger inom brännvidderna som du har nu, men du behöver bättre ljusstyrka, så kommer priset också upp en del, men det kan kännas väldigt mycket bättre att ha mer ljusstyrka att jobba med, dels för att få korta slutartider, men också för att minska skärpedjupet och koncentrera bilden.

Så det hänger på vad du vill uppnå om det ska vara någon idé att leta nytt objektiv, och det kan också innebära att något av det du har nu blir överflödigt.

Så beskriv gärna vad det är du saknar.

[rightPAW]
0

Jag vill ha ett makro och ett med bra skärpa. fick tips om ett objektiv som var bra till porträtt-bilder, väldigt skarpa och fina bilder.

Är inte så jäkla haj på att fota helt manuellt ännu heller, jobbar på med det men att få en skarp bild när tex en hund springer är omöjligt. Vet att objektivet inte är lösningen men jag vill ha skarpare och bättre bilder, om du förstår vad jag menar :)

mille-star
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Jag tror att det snarare hänger på att du behöver lära dig hur din kamera fungerar än att du behöver köpa ett nytt objektiv.

För att fånga rörelse på bild så krävs det en kort slutartid.