Foto iFokus

Foto

Etikettbildhantering
Läst 1133 ggr
Peak303
0

Bild hjälp

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har precis fått min Nikon D90 och har nu en fråga.
Vissa bilder får en orange hinna på sig, hur får man bort det oranga lagret på bilden?

Tacksam för svar :)

-'  Malin Hultman
_' Snowflake's Kaniner, hoppkaniner i Eslöv, Skåne
Portfolio | Instagram-kanin | Instagram-katt 

Gips
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Har du ställt in vitbalansen? Om du fotar i RAW kan du fixa det i photoshop.

Inkanyezi
0

Om det finns någonting i bilden som kan användas som vitreferens kan man öppna den i en råkonverterare och plocka den neutrala färgen med pipetten för att i möjligaste mån rätta till färgerna. Det går att öka färgtemperaturen också om man vill ha bilden lite varmare.

Peak303
0

Fattar tyvärr inte RAW format så har bara på JPG :/

-'  Malin Hultman

Inkanyezi
0

Då är det enklaste att du ställer in kamerans Vitbalans efter ljuskällan som du använder.

Om du använder glödlampa eller lågenergilampa med färg 827 så kan du ställa kameran på glödlampa. Annars kan man också mäta vitbalansen med kameran om man har en lämplig referens för vitt. Det står i kamerans bruksanvisning hur man gör.

soren-p
0

Jag tror precis som #1 att det är vitbalans-inställningen som gör att du får den gula tonen. Hade du glödlampsbelysning? Glödlampor ger gult ljus. Klicka på WB-knappen och välj ljuskälla, tex glödlampa, lysrör, sol, etc. I auto-läget tror jag du får auto-WB, men i PSAM-läge får du själv sköta vitbalansen.

#2 beskriver hur du kan rädda bilden i efterhand, genom att använda bildbehandlingsprogram. Om du väljer att spara RAW så har du ännu bättre förutsättningar för denna redigering, men du kan redigera jpg också, såsom #2 beskriver. Lycka till!

JazzBass
0

Lär dig gärna använda kelvinskalan för vitbalansen. Med den kan du ställa in kallare och varmare värden än du kan om du har automatisk Vitbalans, från 2500K till 10000K. Kalla temperaturer lönar sig att använda då ljuset är väldigt varmt som inomhus i mysbelysning, och varma temperaturer ute i skuggan speciellt då solen gått ner och ljuset är kallt. Dagsljus är ca 5200K och ofiltrerat blixtljus brukar ligga ungefär på samma nivå.

Fotografera gärna i RAW om du har nån bra softa som lightroom eller photoshop inklusive adobe camera RAW. Då kan du i råkonverteringen justera det enkelt. Fotograferar du i jpeg är det mer kritiskt att få det åtminstone ungefär rätt direkt i kameran.

Fin hundbild annars! Bra komposition och exponering, kul uttryck, snyggt skärpedjup och skärpan på helt rätt ställe. Glad Det är bara vitbalansen som blev lite fel, men jag tycker inte att det stör nämnvärt i denna bild faktiskt.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Peak303
0

Okej tack för alla svar :)

#6, tack :)

-'  Malin Hultman

[iissa]
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Man kan ju redigera bort det också, på själva bilden Glad