Foto iFokus

Foto

Etikettkameror-objektiv-och-annan-utrustning
Läst 930 ggr
Photographic
0

Tips på objektiv till Canon?

Jag har nyligen uppgraderat mig till en Canon EOS 60D (hade tidigare en Canon EOS 400D som varit mig trogen i många år) och valde endast att köpa själva kamerahuset utan objektiv. Beställde sedan till ett Canon 50mm 1.8 II objektiv, men känner att jag skulle behöva minst ytterligare ett objektiv som är lite mer "allround" än detta. Det jag främst fotar är natur, porträtt samt djur. (mestadels smådjur och hästar)

Har ni några tips och idéer på vilket objektiv som skulle kunna passa mig så får ni gärna skriva det i tråden, förstår dock att det är väldigt svårt att rekomendera ett objektiv och att ni säkert fått liknande frågor tusen gånger innan. Glad Kanske även ska tillägga att jag främst är intresserad av Canons egna objektiv - ej Sigma, Tamron osv.

Tack på förhand och trevlig helg.

Gerold
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Jag tror att du skulle bli mycket nöjd med Canons 18-200mm f/3.5-5.6, inte speciellt dyrt och passar vid de flesta tillfällen.

MonisN
0

Det vore bra att veta i vilken prisklass du vill ha. Om du fotar djur i naturen, alltså ej i ridhus och liknande, så är ett tele att rekommendera med minst 200mm brännvidd. För porträtt har du redan ett mycket bra objektiv. Sen finns 24-70 som är ett av de bästa allround enl mig, men då springer också priserna upp rejält. Vill du ha ett billigare så funkar 18-135 också.

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.