Hockey porträtt tips!
Hej
Jobbar i vanliga fall säsongsvis som skolfotograf, men har nu blivit frågad att fota ett hockeylag, jag har ingen utrustning hemma för tillfället då jag inte jobbar just nu, alltså inga studioblixtar, ingen bakgrund mm.. förutom min egen kamera canon 450 d + blixt.
Behöver tips! för att få bra ljus + bilder med endast en blixt… mitt vanliga objektiv har även gått sönder så det enda jag har är canons 55-250 vilket blir svårt med en gruppbild kan jag känna… får stå på andra sidan isen
.. nej men funderar på att köpa ett billigt annat, någon som vet om tamrons 18-200 är okej för en gruppbild o några porträtt??
Tiiips mottages tacksamt! om detta ens är möjligt att genomföra utan utrustningen. Sen känner jag att jag vill ha bakgrund.. hur kul är en skitig sarg liksom… men det är som det är.
Tacksam för tips :)

Jag fotar en del hockey , och jag har tittat en del när dom tar gruppfoto på isbanan. för gruppfotot använde dom 1 rejält stor blixt som satt ca 3.5m upp i luften med en stor softbox. för porträtt /1 spelare använde dom 5 blixtar!!! Som du själv kom på så kan det bli lite problem med din brännvidd ,80mm min är nog i mesta laget så där får du nog försöka att låna något annat av någon kompis, ett tips, räkna ut hur mycket plats du behöver i bredd för laget, 4 rader brukar det vara. märk upp platsen med tex stolar , sätt ut bredden och hur mycket du behöver i djup (det har du säkert bra koll på som skolfotograf) och se vad du klarar av i brännvidd, Om du inte kan fixa ihopa ett par externa blixtar, så hade jag försökt helt utan helt utan blixt, för att slippa eventuell överexponering på några och fula "slagskuggor på dom som står bakom. Jag gissar på att du behöver en bländare runt f8-f11 för att få tillräckligt skärpedjup på gruppen. Slutartiden borde inte vara något större problem eftersom dom står stilla.
/uffe

Tack för tips o råd!
Det är bara sonens hockeylag (8-åringar) så 4 rader tror jag inte behövs, dom är inte så stora än :)
Ja det känns ju lite hopplöst utan blixtar.. är ju visserligen bra ljus i en ishall men ändå.. jag vill ju göra det o dom vill jag ska göra det, men man vill ju samtidigt göra det ordentligt! jag har talat om att det blir svårt utan blixtar. hade jag haft två studioblixtar hade jag varit nöjd :) men vet ingen som lånar ut. Jag ska köpa mig själv framöver ändå, men hinner nog inte det innan dom ska fotograferas.
Nej det är ju tur dom står still i alla fall :-)))

Hur gick det? Blev det några bilder?

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Hej!
Bilderna blev bra :) vi tog ute! så löste sig det problemet :)

Kul när det löser sig.
/Uffe
Visa! :)
Min fotoblogg och portfolio
Medarbetare på foto