Fråga om objektiv
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
En kompis har ett objektiv liggande som hon sa att jag gärna får använda. Jag vet bara inte vad det är för objektiv och i vilka sammanhang man ska använda det, kan någon hjälpa mig ?
Det heter Nikon AF Nikkor 50 mm 1:1.8 D

Om du har en Nikon systemkamera, så kan du använda objektivet. Om kamerahuset inte har AF-motor, så måste man fokusera manuellt, så det beror lite på vad du har för kamera hur det kommer att funka. Objektivet är ljusstarkt, så att man kan använda det i ganska svagt ljus, och så att man kan få bakgrunden oskarp om man vill. Brännvidden lämpar sig för porträtt.
Jag har en nikon D90 med ett 18-105. Vilket objektiv är bäst av de två ?
Är nybörjare på det här och kan ingenting om objektiv.

Med D90 får du autofokus med det objektivet.
Det är inte entydigt så att endera objektivet är "bäst", och brännvidden ingår ju i din zoom, men det där objektivet är mycket ljusstarkare, så att man kan ta i svagare ljus. Det går också, genom att det har så stor öppning, att ta porträtt där bakgrunden suddas ut.
Prova det, så kanske du får en idé om hur det funkar.
Tack så hemskt mycket ! Ska prova imorgon med att ta likadana bilder med båda objektiven så jag kan se skillnaden !
Det är så himla roligt det här !
18-105 har ju zoom och brännvidder ifrån vidvinkel till lätt tele vilket är bra, det är dessutom lätt och billigt.
50/1,8 är skarpt, bildkvaliteten är dess styrka. Du kan även ta bilder med kort skärpedjup, (stor bländare som tex f1,8)Även detta är lätt och mycket billigt