Foto iFokus

Foto

Etikettkurser-och-utbildningar
Läst 905 ggr
Mikkipucks
0

AKUT! Fota i ridhus.

HejsanHejsan.

I morgon är det påskkärringhopp på vår ridklubb och då undrade de ifall jag skulle vilja fota.

jag är inte så haj på vilka inställningar jag ska ha.

Ni som vet hur det är att vara i maneger, vet att det är gult ljus och att det är rätt småmörkt. har ingen extern blixt bara den som är i kameran.

Vilka inställningar skulle ni haft?

Iso, bländare, slutartid, blixt?, Vitbalans, Manuellt läge eller vilket läge?,

Behöver ALLA tips!! (:

ska fota i morgon bitti, så behöver tipsen snabbt!

jag har en nikon D60 med ett 18-55 mm om ni undrar!

soren-p
0

Ridhus är svåra, pga det dåliga ljuset. Det bästa du kan göra är att använda största möjliga bländare. Ställ kameran på A-läget och välj minsta bländartalet. Sedan får du öka ISO så mycket du kan utan att det blir för mycket brus. Jag vet inte var gränsen går för en D60, men min D80 brusar redan vid ISO 400, med D7000 brusar först vid ISO 6400.

Sedan tror jag du har två alternativ:

1. Om tiden blir säg 1/250 eller kortare (kameran ställer själv in tiden i A-läget) kan du frysa hästens rörelser.

2. Om tiden blir längre kan du försöka att följa med hästens rörelser. Detta kan ge skarp häst och fartkänsla med oskarp bakgrund, men det är svårt att få bra skärpa.

Spara i RAW så kan du alltid justera vitbalansen i efterhand, om du har tillgång till mjukvara.

Lycka till!

[Doglovers]
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Något du inte ska använda är blixt. Då blir du utslängd ur ridhusetFlört Blixten skrämmer hästarna.

Lycka till med fotograferingenSkrattande

Mikkipucks
0

Tack så överdrivet mke, ska skriva upp det ni sagt på en lapp  och ta med mig det i kamera väskan! :D