Nikon D3100 VS Canon eos 550D?
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Hejhej!
Vilken skulle ni valt?
**Nikon D3100 eller Canon eos 550D?
**Och varför? 
550D

Om det vore frågan om att köpa, skulle jag inte välja någon av dem. Det finns bättre till det priset.
Om det är frågan om att dessa två finns och jag bara ska använda en för att fotografera, och objektivet är det vanliga, skulle jag troligen ta Canon, eftersom kitobjektivet till Canon har snyggare boké.
Vore det ett bättre objektiv till Nikon skulle jag antagligen i första hand ta den, eftersom den har bättre ergonomi (för mig).
Frågan som naturligt följer är varför välja mellan just de här två?
Jag hade köpt 550D om valet stod mellan dom två, men hade troligen snarare köpt Canon 60D eller 7D om valet var mer fritt (eller Canon 1D mark 4 om pengar inte var ett problem :-))
Hade jag inte haft Canon sen tidigare så hade jag nog kunnat tänka mig Nikon också, men hade inte valt något annat märke helt enkelt pga utbudet av objektiv/tillbehör etc…
#1 Okej :)
#2 Vilken kamera tror du är den bästa i den prisklassen ungefär? :)
Tjaaa. Har hört ganska bra om dom och prövat båda, så blev lite sugen på dom..
#3 Okej :)
Gör som jag själv gjorde då jag valde mellan tre kameror där även dessa ingick.
Åk till en affär där de har bägge två och känn på dem, testa och se vad som passar dig bäst i handen.
Det är så bra om man kan testa dem samtidigt (men det kanske du har gjort redan)
Jag hade från början bestämt mig för Canon EOS 550 men i affären insåg jag att den låg inte lika bra i mina händer som Nikon 3100.
Eftersom jag ändå tyckte att bägge kamerorna hade likvärda egenskaper så valde jag slutligen den kamera som jag bäst kunde hantera utefter mina ganska små händer.
Jag har idag en Nikon D3100 + AF -S DX 18 – 105 3,5 – 5,6 ED VR och är väldigt nöjd.
//Hellas
Medarbetare på http://spiritualism.ifokus.se/

#4 Det beror lite på hur viktigt det är med video och HD-video, men om man inte alls har något intresse av video, och priset är viktigt är Pentax K-x ett vettigt val. Om man vill ha video, men inte behöver allra bästa upplösningen kan Pentax K-r vara ett alternativ, men om man tycker att det är viktigt med HD-video är Sony α33 ett bra val, även om jag skulle föredra Sony α55 som är lite dyrare. Men kameramarknaden är ett rörligt mål. Det händer saker hela tiden, och det kommer nya som är bättre för varje år. Om man inte är låst vid priset, så finns det några kameror i prissegmentet närmast över som är vettiga, kanske främst Pentax K-5. Om man har några tusenlappar till att satsa och vill kunna ta bilder i svagare ljus, som till exempel inne i ridhus, är den för tillfället marknadens bästa. Men marknaden för kameror är ett rörligt mål; det skiftar ganska ofta.
Och naturligtvis speglar mina val mina preferenser. Jag föredrar spegellöst, eftersom man får en mycket bättre sökare i vissa avseenden. Andra tycker att eftersläpningen i en elektronisk sökare gör den olämplig och föredrar spegelreflexsökare.