Foto iFokus

Foto

Etikett: människor-ej-kritik
Läst 746 ggr
Micke-b
0

Svartvit bild med gothic glow och sepia

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har soffat in mig på Svart vita bilder. Hur jag har konverterat kan du se under min beskrivning i "digitala mörkrummet". Den här bilden är tagen med D70 iso400 i belysning från en 25w glödlampa. Det finns lite moareeffekt på ena låret som framträdde vid konverteringen i övrigt så tycker jag at den är riktigt bra.

johan
0

Elegant. Här tycker jag mjukheten passar mycket bättre än i dom andra svartvita bilderna.

Vad är det för slutartid för att det ska räcka med ljuset från en 25w glödlampa?

Mvh // Johan

Robert
0

Elegant rumpa du har fångat, presenterat på ett smakfullt sätt. Jag skulle föredra lite mer luft upptill för att det ska bli lite jämnare med det stora svarta hörnet nere till vänster.

Hälsningar

Robert

Micke-b
0

Tackar, Vad det gäller slutartid så måste jag kolla hemma på orginalet, jag såg at Exif data har försvunnit underkonverteringen. Jag har använt mig av en D70 på stativ och 50mm 1.8 objektiv. Jag provade med olika bländare och tider och minns inte hur den här var tagen.

Beskärningen hade jag dock problem med att få till och jag ska prova med ditt tips Robert. Jag måste dock ta en av de andra bilderna eftersom den här är beskuren upptill i kameran.

BMJ
0

Bra bild där ljuset verkligen får fram mjukheten i motivet. Den mörka delen blir lite för dominerande. En reflexskärm som lättade upp där hade gjort bilden ännu bättre.

Micke-b
0

#1, bländare 1,8 och 1/6.

#4, Tror att du har helt rätt där, ska prova med reflexskärm nästa gång. Jag ska även prova med bättre belysning och mörka ner bilden i efterhand istället för att se om jag får bort moaréefekten (eller vad det nu är, den är dock inte med på orginalet) på låret.