Till alla hästälskare
Det finns många som gillar hästar på forumet. Jag vill dela med mig av Matthew Seeds underbara hästbilder. Länk.
Sajtvärd för Foto
Sajtvärd för Fågelskådning
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Det var verkligen suveränt vackra bilder. Mycket stämning.
riktigt snygga och vackra bilder.. finns en del jobb bakom dom, och något annorlunda än det som folk fotograferar idag.
Sajtvärd för Naturfoto & Musik
Medarbetare på Djurfoto
Många bra men hittade ingen "wow!".
Stör mig på att hästarnas kroppar är så mörka medans huvudet är väl belyst. Ibland ser det ut som halva hästar :D
Min fotoblogg och portfolio
Medarbetare på foto

Det är ju detta som är grejjen, tydligen är det så han vill framställa sina bilder och jag tyckte faktiskt dom flesta var riktigt riktigt bra. Nu när så många fotar digitalt så har det största flertalet hållt sig till "fotoregler" med placeringar belysning osv osv det är när bilder bryter mot dessa regler man reagerar på en bild , om man tar 1000 hästbilder från någons hemsida och stoppar in 10 av dessa bilderna i mappen så vågar jag påstå att dom flesta stannar upp extra vid dessa bilderna inte för att dom är speciellt super duper kanon utan just för att dom bryter mönstret på ett iögonfallande sätt, Hur gör man en bild intressant som är tagen vid tex en hopptävling? om man tittar i en mapp med just denna typen av bilder så är den oftast bara intressant för den som känner hästen eller ryttaren, för oss andra är det just en bild bland så många andra: om man däremot exponerar häst/ryttare på ett sätt tex med efterbehandling i photoshop där man , (bara som exempel) vinjetterar bilden så att bara häst/ryttare "lyser fram" och fixar till bilden i övrigt genom att ögonen fastnar direkt på objektet ,då har man fått bilden att sticka ut lite från alla andra bilder. Om nu resultatet blev bra eller dåligt gör i stort sett detsamma om uppsåtet var att någon skulle titta extra på bilden. Det fungerar i princip på samma sätt som med reklam , vilka kommer man ihåg? jo dom som sticker ut på det ena eller det andra sättet. Nu får man ju då bara hoppas att det blev på ett bra sätt
.
Visst är det bra att vi ser på saker på olika sätt, för fy vad tråkigt det skulle vara annars.
Gillar verkligen den här typ av bilder som Matthew har fått de att se ut.
Dom bilder Matthew tagit här är bilder jag mer än gärna skulle vilja rama in att ha på vägg. Det är inte vad jag vill med de traditionella hästbilderna.
Mycket mycket mycket SNYGGT!! :D Otroligt duktig person men sin egna stil!
Som #5 säger, jag hade också kunnat hänga de på väggen men det hade jag inte gjort med vilken annan randombild som helst.

Gillar skarpt hur kompositionen är annorlunda för varje bild, uppskattar också hur han leker med ljuset och vad han vill ha fokusen på.
Jag tyckte de var fina men ser alldeles för tillgjorda ut. Nu vet jag inte om denna fotograf fixar sina bilder i bildprogram efteråt, är det någon som vet? Har han använt andra hjälpmedel så som lamper och liknande?
Jag gillar bilder som inte är planerade och som blir naturligt bra utan extra hjälpmedel, endast kamera!
Fånga inte dagen släpp den fri!
Att vara modig är inte att vara orädd utan att trots sin rädsla ändå stå kvar!
#8 med största sannolikhet gör han det, precis som majoriteten av alla yrkesfotografer fotograferar han förmodligen i RAW vilket betyder att man behöver framkalla dessa digitalt. Aka "fixa bilden i bildprogram" :).
Medarbetare på foto
#9 Tack för det! Jag har aldrig riktigt förstått det där med att ta bilder i RAW. Jag har en sådan inställning på min kamera men använder den aldrig! Men det har väl något med insamlandet av information att göra i bilden?
Men vad är det man gör egentligen när man "fixar bilden i bildprogram" ? :) Är det svårt? Och varför gör man det?
#10 jag vet att Inkanyezi har tillfört detta forumet bra artiklar om RAW. Kolla bland våra artiklar så finner du :)
Medarbetare på foto
#10 När du fixar bilden i ett bildprogram beskär du den exempelvis, du kan också fixa till skärpa och mycket mycket annat. I de flesta fora på nätet kan du inte lägga in bilder i orginalstorlek alltså måste du minska ned bilden. De enklaste operationerna så som beskärning och nedminskning hör till varje fotografs baskunskaper och är lätta att lära sig. Det finns gratis bildbehandlingsprogram att hämta på nätet. Det kraftfullaste är Gimp. Man gör alltså detta för att kunna visa bilder på nätet och på olika sätt förbättra bilder. Beträffande att fota i RAW så gör man det därför att man vill ha en orginalbild som är förlustfri. Så snart en bild sparas i .jpg förlorar bilden en hel del information och för varje gång man sparar om en .jpg efter redigering så förlorar bilden ytterligare information.
/Désirée
#11 & 12: tack så mycket för informationen, ska genast läsa vidare!