16 timmar bröllop

Jag avundas dig inte. Bröllop är jobbiga att fotografera även om jag inte har genomlidit några 16-timmars pass. Jag är mycket intresserad av att se en del av vad du åstakommit under dagen.

…och hejdå till brudparet som stack iväg för två timmar sedan till hotellet i Helsingfors. Då var min dag slut. Och jag åker hem med 1200 bilder. Hoppas att några blev bra så att det kan bli ett fotoalbum av det hela.
Allt fotat i RAW, blandat med blixt/ar, befitnligt ljus, stativ, paraplyer, reflektor, rekvistita.
Hoppas att ni orkar med att titta på fler bilder. Och jag skulle verkligen uppskatta kommentarer. Förhoppningsvis finns det lite guldkorn jag kan visa upp. Min förhoppning är främst att brudparet kommer att gilla det dom ser.
Hälsningar
Robert som är väldigt trött just nu.
Jag ser gärna fler. Det ser bra ut det lilla du visat. När du sedan gör bilderna färdigt så vinjettera och softa.

fina bilder,,, oj att sortera upp dom 1200 :-) bara det är ju 16 timmars jobb eller?
Klart imponerad. Jag skulle aldrig våga mig på bröllop. Jag gillar det faktum att du lutar kameran. Det ger liv åt bilder som annars skulle vara ganska menlösa. Man ska akta sig för att ha för många bara. Bläddrar man fort i albumen så blir man sjösjuk tillsist.
Nu när du är väldigt trött så föreslår jag att du gör en rejäl backup innan du lägger dig. :-)

Kul att ni gillade bilderna. Nu var det mitt första bröllop och jag gjorde det ensam, och det var helt otroligt svettigt fastän det var 20 grader kallt ute, okej nu skedde det mesta inomhus.
Jösses vad mycket det var att hålla reda på. Jag sjabblade mellen ISO-talen. Jag glömde ställa om ISO-talet när jag skiftade till blixt. I kyrkan fotade jag alla, som jag kunde, när de kom in i kyrkan och när de gick ut. Jag hade riggat upp två blixtar på var sin sida om gången, och upp och ned med dom medan alla står och väntar :-s .
Nu har jag tagit backup, skönt.
Som bröllopsalbum tänkte jag mig ett magazin-aktigt från Australien. Vet du om det finns något liknande här i Europa?

Ser bra ut så här långt. Kul att följa fortsättningen. Tror din egen skugga är med på sällskapsbilden.
1200 bilder, mycket arbete blir det…
Jag har för mig att jag sett någon länk någonstans där trycket var ganska bra. Det enda jag testat är www.gordinegenbok.se.
Det fungerar jättebra som "vardagsbok" men trycket är långt ifrån tillräkligt för att trycka en bröllopsbok.
(Jag gjorde en bok till min fru där jag samlade fotografier jag tagit på henne under åren. Jag åkte även iväg till vår gamla studentnation och tog bilder på vårt studentrum och fotograferade av foton från när vi träffades.
För den som mot förmodan uppskattar PHP så uttrycker jag det så här:
if ($tordspluspoang!=="0") {
$tordspluspoang = abs($tordspluspoang) * 1000;
}else{
$tordspluspoang = 1000;
}__
För er andra kan jag säga att det kvittade om jag glömde diska eller handla efter jobbet i en hel månad. Rekommenderar er att testa det om ni vill ge en romantisk present. Räkna med ett halvårs förberedelser så ni inte stressar igenom momenten bara. )

Hade någon tagit så fina foton på mitt bröllop så skulle jag ha varit nöjd
nu gifte jag mig borgligt och i hemlighet, så det var inte mycket att fota
Det föringar inte dina fina bilder bäst tyckte jag någonting blått var
http://www.fotolabo.se/sverige/fotobok.php - http://www.fotobok.com
Aldrig testade men folk verkar gilla dem på fotosidan.se

fotord, tack för alla tips, jag ska kolla in dom riktigt ordentilgt. Jag har iaf mailat till Australien och frågat hur man kan gå tillväga med deras album.
Nu ska jag testa en idé med bröllopsparet för att se om de gillar den. Snabbt gjort i Photoshop, 15 min. bifogat. Det är väl viktigt att ljuset är ungefär detsamma i bilderna, eller det kanske inte stör?
Hälsningar
Robert

Inbjudan fungerar bra. Dock på tok för bländande ljus nere i höger hörn. Brudcollaget i #16 tycker jag är mycket bra.
Du borde ha lite mer luft mellan inbjudningskortet och kanten och sedan ha en lite mjukare övergång i vinjetteringen och inte göra det fullt så ljust i kanterna. Bilden med blommor och kort är annars mycket bra.
Kollaget är bra men den vänstra bilden i mitten har inga bra hudtoner. Problemet är nog att det är lysrör i lokalen och de ger ett grönstick men det fixar du väl då du tagit RAW-bilder. För att det hela skall se proffisionelt ut måste hudtonerna vara naturliga.
#16: Om du stör dig på att det inte är samma ton så kan du välja "Image / Adjustments / Match color" i photoshop och välja en av bilderna som bas för en och samma färgton. Är tämligen användbar om man tvunget skall sammanfoga saker från olika exponeringar och vitbalanser. (om du redan skrivit en artikel om det så är det för alla andra som läser :-) )
#17: Håller med antibody om att ljuset blir skarpt. Du kanske kan lägga på ett justeringslager och tona ned det lite bara.
Personligen skulle jag dämpat vinjetten lite. Highkeybilder fungerar väldigt bra med extrem vinjettering mot vit bakgrund men det tenderar att se väldigt skarpt ut annars. Jag hade nog behållt oskärpan som du lagt i kanterna i kombination med en något mindre makerad vinjettering. Kanske måla bort det från pappret och se hur det fungerar? Slutligen kan en softning över hela bilden med hjälp av ett lager gaussisk oskärpa med 10-20% opacitet vara läckert.
… å andra sidan så är det ingen som har erbjudit mig att fotografera deras bröllop så din magkänsla är nog mer att lita på!

#22, tack för tipset, kanske lite för mycket eller vad tror du. Nu ser man inte vänstra delen i bild.
Jag funderar lite på hur jag ska lägga upp ett fotoalbum. Kanske man ska ta och göra två versioner. Ett album som är mer artisktiskt och den andra omanipulerad, kommentar?
Robert
#23. Avsikten med min bild var att visa hur jag (kanske) skulle gjort. Jag har inte lagt ner något större jobb på detaljerna. Jag håller med om att den är för mörk i kanterna. Men det var bara et exempel.

Jag har låtit bilderna vila några dagar och nu sitter jag och rensar ut.
Först började jag med att ta bort dom som var tekniskt dåliga och röriga mm. Då försvann det 400 bilder av 1100. När det gick bort så många bilder så började jag tvivla på mig själv. Det började kännas att jag inte har en enda bra bild kvar.
Nu sitter jag ändå med 500 bilder kvar nu…. det är väl tok för många, eller hur. Och de känns inte alls lika bra som efter bröllopet.
Nu börjar jag få taskigt självförtroende…

Hälsningar
Robert

Ja,det är tur att du inte knäppte med diafilm som förr i tiden, då skulle kalaset bli ganska dyrt

Men du om någon behöver inte ha taskigt självförtroende Robert. Du är ju duktig som sjutton. Någon på den här sidan sa en gång till mig att man får räkna med många dåliga kort innan det dyker upp ett bra. Det är ju det som är fördelen med digitalkamera att man kan rensa upp och fixa till allting i efterskott liksom.
Du är duktig. Jätteduktig.
Mvh Åsa
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Fotar man ett bröllop är det bilder man aldrig kan ta om, så jag vill ha det bästa ut av alla bilderna. Men man får ha i åtanke att inte alla bilder kan bli bra. Det är som när jag var med HBL´s reporter, Leif tog en himla massa bilder vid varje tillfälle, men bara några eller en bild hamnade i tidningen.
Hälsningar
Robert
Jag har svårt att ta bilder på människor. Det går en hel drös innan jag får någon bra. Ibland blir det sämre om jag tar många.
Själv föredrar jag att avbilda saker istället.