Foto iFokus

Foto

Etikettmänniskor-ej-kritik
Läst 1310 ggr
Ketang
0

Avtal och pris? Behöver snabbt svar.

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Om man som jag ska fota bröllop utan att ha företag. Hur gör jag med ev avtal osv?

Ni som fotar lite åt andra skriver ni något avtal med "garanterat bra bilder" eller att dom får ett visst antal bilder garanterat osv? Hur sätter ni priser?

Ketang
0

*putt*

Martin
0

Du kanske får ge folk lite mer än en timme att svara, det finns nog folk som jobbar eller som jag som knappt hunnit vakna.

Jag har inget eget företag men det finns en tjänst där man kan fakturera via dem, de tar viss procent av vad man tar betalt. Eller så tar man helt enkelt betalt och ger kvitto som man själv gjort eller köpt.

Vad folk tar för bröllopsbilder är väldigt olika. Jag har själv aldrig tagit några bilder på bröllop men har en vän som gör det ibland om somrarna. Tror han tar cirka 3.000 kr och då ingår fotografering av brudparet innan bröllopet, bilder under bröllopet enligt önskemål och efteråt. Ibland även från efterfesten fast då blir det lite dyrare.

Han levererar bilderna färdigredigerade på dvd-skiva och brukar skriva ut några bilder också på mycket bra fotopapper med fotoskrivare. Han har alltid med sig två kameror om ifall att den ena går sönder och han brukar ha olika objektiv på dem också för att enkelt kunna växla mellan olika användningsområden. I avtalet står att de får använda bilderna som de vill - i det skick de är och om de publiceras på forum eller hemsidor skall det anges fotograf.

Han poängterar också att han inte blir rik på detta, det går knappt plus minus noll om han räknar in timmarna för att redigera. Jag vet faktiskt inte riktigt vad det brukar bli i form av antal bilder, men skulle tro mellan 15-30 som levereras. Han gör detta som bisyssla skall man väl också säga.

Jag hade nog inte skrivit avtal om "garanterat bra bilder" för då är frågan vad det innebär om du mot förmodan skulle misslyckas med alla bilder. Vad blir du skyldig brudparet då, för om du inte kan leverera vad du har förbundit dig till i avtal så blir det ju någon form av skadestånd / motsvarande.

Om jag var osäker på om jag kunde leverera bra bilder skulle jag inte heller ta mig an en bröllopsfotografering. Förhoppningsvis är det parets enda bröllop i deras liv och en stor grej att dokumentera och misslyckas man - så är det över.

Jag har dokumenterat en begravning en gång och bilderna i kyrkan blev inte bra eftersom att jag inte hade haft möjlighet att förreka och kolla inställningar på kameran. I displayen på kameran såg det bra ut medan jag tog dem - och bilderna tog jag under 10 minuter - den enda stunden det fanns möjlighet. Nu var det inget betaluppdrag så det spelar ingen roll ur den synvinklen men jag blev inte nöjd med bilderna och kommer inte att ta dylika uppdrag utan att ha möjlighet att testa miljön först.

mvh Martin

Ketang
0

Det var inte min mening att stressa när jag "puttade" upp min fråga utan enbart för att den skulle hålla sig uppe så folk såg min fråga.

Det finns väl ingen som kan garantera bra bilder. Vad som helst kan hända, så nej jag kommer inte avsäga mig detta för att jag inte vet att jag KAN leverera bra bilder. Brudparet är fullt medvetna om att jag inte är yrkesfotograf osv. Jag kommer åka och kolla kyrkan innan osv men det var ju inte detta min fråga handlade om…

Martin
0

#3 Din fråga handlade delvis om garanti av bra bilder. Och jag gav ett tips på vägen om hur man kan uppnå det. Och jag gav dig också ett förslag på pris, som jag vet en person som tar. Men det finns säkert fler alternativ till priser och de riktigt duktiga och de som jobbar med det på heltid och lever av fotograferingen har såklart helt andra priser.

mvh Martin