Foto iFokus

Foto

Etikettövrigt
Läst 1149 ggr
MysanMinGodis
0

HJÄLP/TIPS SNABBT!

Hej, jag skulle behöva lite råd/tips/hjälp!

Jag ska börja gymnasium nu efter sommaren men ska göra ett intagningsprov till estetisk media linjen.
en uppgift man förbereder hemma är att man ska välja ut två bilder. En bild man gillar och en bild man ogillar och så ska man motivera varför. Men jag har verkligen ingen aning om vad jag ska välja för bilder :( snälla kan någon ge lite tips?

Och juste, bilderna måste vara tagna från en tidning

MysanMinGodis
0

kom igen, inga förslag alls?

[YlvaP]
0

Det är bara du själv som kan avgöra vad som är en bra bild och vad som är en dålig bild.

MysanMinGodis
0

jo det vet jag, men jag vet inte riktigt vad jag ska ha för slags bilder

Mimmi
0

Är det fritt att välja ur vilken tidning som helst, eller är det dagstidningar och dylikt det gäller?

Om du får välja fritt bland tidningar och magasin är ju ett tips att du kikar i just fototidningar. Många fototidningar har delar av sina tidningar ute på intenet. Du har ju även modetidningar, de brukar vara fullproppade med bilder.

Annars får du helt enkelt kolla igenom stora, seriösa tidningar som har många duktiga fotografer/fotojournalister. Många har bloggar där man kan följa vad som publicerats i tidningarna. T.ex. har du Lars Dareberg, bildchef på Sydsvenskan.

Jag skulle nog leta efter bilder som har mycket att analysera och kommentera. Mycket arbete med komposition, teknik och sådant. Leta efter sådant just du tycker om/tycker är intressant. Är du inte alls intresserad av modefotografi är det nog rätt svårt att kommentera just en modebild.

Annisangel
0

Annars kollar du hederliga Aftonbladet på nätet kanske!? Där finns det ju många bilder och gotta i!

Många Goa Kramar

Annisangel

MysanMinGodis
0

#4 och #5: tack så mycket, ska kika massa nu! :)