Foto iFokus

Foto

Etikettarkitektur-och-gatufoto-ej-kritik
Läst 5181 ggr
MonisN
1

Landshövdingehus

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

i Göteborg har vi många s k landshövdingehus där första våningen är i sten och det två översta är i trä. I stadsdelen Gårda intill Liseberg finns några av dessa hus som inte är renoverade. Nu är det på tapeten att dessa ska rivas, men frågan har skjutits fram någon månad. Många vill bevara husen, och jag är en av dem. Nu har jag inte tänkt att demonstrera eller så, men jag tycker det är tragiskt att man inte renoverar dem och bevarar byggnader som är en del av stadens historia. Just dessa hus på Gårda är från 1920-talet. Att undervåningen är i sten beror på att man under den här tiden inte fick bygga trähus som var högre än två våningar pga brandrisk, men för att komma runt detta byggde man alltså undervåningen i sten. Det var landshövdingen på den här tiden som beviljade bygget, därav namnet.

Bilden är inte något fototekniskt under utan mer en dokumentär bild. Jag kommer att ta nya bilder på dessa och de andra husen vid något annat tillfälle.

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.

MartinO
0

Trevligt. Jag kan inte nog understryka vikten av att dokumentera. Om 10-20 år, kommer du att uppskatta den dokumentation du gjorde.

Sajtvärd för Foto

Sajtvärd för Fågelskådning

MonisN
0

Detta är ju mitt lilla projekt som ligger vilande. När vädret blir varmare ska jag ge mig ut på upptäcktsfärd och turist i min egen stadGlad Så småningom är det tänkt att bli en familjebok till ev barnbarn.

Inkanyezi
0

Jag minns att det fanns en bok om Haga i slutet på sjuttiotalet, där många av de här husen, varav flera revs då, var dokumenterade. En kompis pappa hade en antikaffär där, Bengt i Haga, men han är väl borta sedan länge. Kompisen och jag växte upp på samma gata i Svedmyra utan att känna varann förrän långt senare när jag började gå på klubbarna i Gamla Stan och Eddie drev en av dem, Klubb Kamelen. Han finns kvar på Svartmangatan i Gamla Stan med en liten prylaffär.

Min bror bodde i ett sånt hus på Kaptensgatan och jag bodde ett tag i ett i Olskroken, med toalett på svalen delad med grannen. Inget badrum eller dusch; vi gick till badhuset några gånger i veckan.

Landshövdingehusen är definitivt kulturhistoriskt intressanta, men standarden behöver ju anpassas till mer nutida anspråk.

MonisN
1

Husen i Haga är väldigt fina efter renoveringen för många år sedan. Själv är jag född, eller rättare sagt uppvuxen de första 5 åren på Karl Gustavsgatan i gamla Landala med dass på gården och vatten på svalen. Jag vet inte var mina föräldrar duschade, men tror dom åkte till min moster som bodde modernt i Kortedala, men jag badade i en stor zinkbalja i köket. Tvätten fick mamma hänga på vinden. De husen är tyvärr borta då det rådde rivningshysteri på 60-talet.

Det finns många böcker om gamla Göteborg, och en favorit är Bilden av Göteborg. Den har fantastiska bilder från 1910-1970. Ju äldre man blir ju mer intresserad blir man av sin stads historia.

Det låter ju som man är 100 år fast jag bara är hälften, men de sista 40-50 åren har det hänt otroligt mycket.

Geronim0
0

Spännande projekt Mona. jag ser fram emot fler bilder.
Att driva små eller större egna fotoprojekt är mycket stimulerande och lärorikt. Jag skall försöka göra något liknande, kan behöva utveckla mig lite inom något annat område än fåglar och macro!

HelioD
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Hej Mona

En intressant artikel om Rivningsraseriet i Göteborg 1960-1970

Trevlig läsning

Helio Duarte
Göteborgs historia

MonisN
0

Tack Helio Duarte för länkarna! Intressant läsning, särskilt Göteborgs historia, där man bl a får veta varifrån vissa gator fått sina namn. Olsson trädgård visste jag inte ens att den fanns. Dit ska jag ta mig en tur en dag när blommorna vaknat.

Tack igen!