Kanske trasig...
Ja, nu är det såhär att min lillebror slängde/tappade min kamera i golvet idag, inte från allt för hög höjd tack och lov, motljusskyddet sprack men annars synd inget vad jag kan hitta på varken objektiv eller kamera.
Det var en Nikon D7000 och Nikon 70-300 4.5-5.6
Någon som har tips på hur man kan testa om allt fungerar som det ska? Eller om ni vet något annat som kan hjälpa. Kan nog också lägga till att motljusskyddet sprack precis där det sitter fast vid objektivet och att en liten del av det som sitter runt själv objektivet lossnade. Hade även ett UV-filter på.
Hjälp/tips eller någonting skulle verkligen uppskattas!
(visste ej vart jag skulle placera denna, byt gärna om det blev fel)
//Nikita.S
Through the camera, I see the world in a whole new way... www.NS-photo.weebly.com - www.fotosmurf.webblogg.se
Ta bilder och se hur det blir.
HH
#1 Har gjort det, kan dock inte testa så mycket då det är kolsvart ute och jag inte brukar fota inne särskillt mycket. Vet inte, men känns som att brusreduseringen inte är riktigt vad den brukar. (Kan också vara att jag är lite paranoid, för med min otur har något garanterat gått sönder) Men annars tror jag det är bra. Tror nog annars att det är objektivet som tagit skada. Då jag nyss satt och skakade och undersökte lite, det lät nästan som att något var löst i det, typ som ett UV-filet som sitter löst, fast i objektivet. Tror ju knappast att det låtit så förut så får väl skicka in det på reparation eller köpa/få nytt. Vet inte om garanin täcker småbröder som kastar sakerna i golvet.
//Nikita.S
Through the camera, I see the world in a whole new way... www.NS-photo.weebly.com - www.fotosmurf.webblogg.se
Verkar AF:en fungera?
Ta en bild med tidsförval och ändra tiden mellan bilderna. Se om exponeringarna verkar stämma överens.
Ändra ISO och gör samma sak.
Gör samma sak med bländarförval osv.
HH