Konica-objektiv till Nikon
Jag kollar regelbundet på blocket och har hittat en del billiga objektiv till analoga kameror. Vad jag förstått så kan dessa objektiv användas till min Nikon D5000, men då fungerar inte autofokus och ljusmätning? Har hittat ett billigt objektiv till Minolta som är 35mm f/3.5. Passar det till min kamera eller finns det någon adapter?

Nej, det passar inte, och det går inte heller att använda med adapter om du inte vill ha det till att ta makro, eftersom det inte kan fokusera till oändligt om man sätter det på en Nikon. Nikons kamerahus är lite tjockare än Minolta, tre millimeter, och om man anpassar ett objektiv för Minolta med adapter, så att man kan sätta det på en Nikon, så blir det som att ha en mellanring som är lika tjock som adaptern och tre millimeter till. På ett 35 mm objektiv skulle det lägga skärpan någonstans strax framför frontlinsen.
Vad synd! Tack för ett utförligt svar!
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Gamla objektiv med M42-skruvfäste går däremot att använda på Nikon om man använder en svart adapter med inbyggd lins. Adaptern säljs för knappt 200 kr på Tradera.