Kritik "stearinljus"
Fin bild tycker jag. Naturliga färger och kontraster, och ett bra djup i bilden. Fin mjuk bakgrundsoskärpa. Stör mig dock på skuggan, den sabbar väldigt mycket speciellt om man ser på bilden i litet format som här ovan. I förstorat format stör det inte lika mycket. Men som sagt bortsett från det är det en vacker och stämningsfull bild tycker jag. :-)
Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Det kan vara bra att veta hur skuggan uppstod, så att man kan undvika det.
En sån här skugga blir det när man tar med blixt på mycket nära håll med motljusskyddet på, eftersom det skymmer blixten. Motljusskyddet behövs inte vid blixtfoto, så man kan alltid ta av det när man ska ta med blixt.
Ofta kan man få bättre stämningsbilder om man inte tar dem med blixt, utan tar på lång tid med något bra stöd för kameran. Man kan använda vanlig glödlampa som fyllnadsljus när man tar stearinljus. Om du tittar på färgerna här, så ser du att blixtljuset som reflekteras är ganska blått. När man tar i lampljus och motivet är stearinljus bör man inte mäta Vitbalans efter stearinljusen, utan man ställer in vitbalansen på symbolen för glödlampa, eftersom den ger varmare ton på bilden än en egen uppmätt Vitbalans. Man kan behöva experimentera lite för att få till det med Vitbalans och exponering; det är ju inte meningen att det ska se ut som dagsljus. Om man har en glödlampa som tillskottsljus, kan man reflektera den mot taket för att få lagom mörkt och för att inte kasta slagskuggor.
Jag tror att det är ett bra motiv att öva på för att få till det med Vitbalans och för att balansera eventuellt tillskottsljus mot stearinljusen, så att belysningen man använder inte blir för stark. Man kan också behöva använda kompensation för att få bilden lagom mörk, men det bästa kan vara att ta helt manuellt, så att man kan bestämma alla inställningarna själv.
Jag ser motljusskyddet som väldigt användbart vid fotografering med blixtar. Speciellt extern eller reflekterad blixt.
Min fotoblogg och portfolio
Medarbetare på foto

#3 Jo, det stämmer nog, men när man använder den inbyggda blixten så gör inte motljusskyddet någon nytta, och på nära håll, eftersom blixten sitter så nära objektivet, blir det en skugga på nedre delen av bilden där motljusskyddet skymmer blixtljuset.
Tack För All Kritik!!
Fortsätt Gärna Att Ge Kritik!!