Foto iFokus

Foto

Etikettkameror-objektiv-och-annan-utrustning
Läst 1109 ggr
Inkanyezi
0

Ännu ett par nyförvärv

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

En bekant till mig hade plockat av objektiven från en reprokamera som gick med container till tippen. Det var en Agfa Repromaster, som hade använts för att göra en del tryckerijobb, och gluggarna är Repromaster 80 mm f/4,5 och 135 mm f/8. Jag har redan provat den här gluggen på 80 mm, och den är ruskigt skarp, klart skarpare än EL-Nikkor 80 mm f/4. Det är en apokromat, och den täcker rätt mycket större bildvinkel än vad jag får på den här kameran. Nästa steg blir att försöka fixa någon form av skärpeinställning. Jag tror att jag kommer att skaffa en snäcka, så att jag kan justera den till att motivet precis täcker sensorn när det är skarpt.

Inkanyezi
0

Och den bättre skärpan hos Repromaster jämfört med min EL Nikkkor kan nog skyllas på att den har bättre antireflexbehandling. Det som skiljer dem är främst kontrasten. Jag tror att det här objektivet är tillverkat någon gång under de senaste trettio åren, medan min EL Nikkor är från sextiotalet. Det är stor skillnad på antireflexbehandlingen.

Inkanyezi
0

Och blir det skarpt?

Det här är ju proffsobjektiv för repro till tryck, så de har inte särskilt stora fel. Formatet de tecknar ut är väldigt stort jämfört med den lilla sensorn i min m4/3-kamera. Det längre av dem tecknar ut 9x12 cm på alla avstånd, och det kortare tecknar ut 6x9 cm, men vid repro används det till 9x12 cm eftersom det täcker större format vid skala 1:1.

Jag tog en bild med gluggen på 80 mm av min första egna kamera, som jag fick av pappa 1959, för att prova hur den tecknar. Det är så klart nostalgi som gör att jag fortfarande har den där kameran kvar. Det var ett tag sedan jag använde den. Jag tycker att skärpan är bra, det verkar som om den klarar att ge ungefär lika hög Upplösning som chipet presterar. Jag använde bländare 11, som vid 80 mm brännvidd ger största möjliga skärpedjup utan nämnvärd diffraktion. Bländar man ner mer minskar skärpan.

Inkanyezi
0

Och här är en 100% beskärning. Det är ingen skillnad på skärpa i kanterna och mitten med det här objektivet, det är ju gjort för ett mycket större format.