Foto iFokus

Foto

Etikettmänniskor-ej-kritik
Läst 1179 ggr
Ketang
0

Ni som fotar bröllop...

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Jag har fått två bokningar i sommar och jag har aldrig fotat bröllop tidigare. Har kollat lite på nätet men hittar inte mycket där jag kan läsa mig till vad jag ska tänka på. Det finns mycket bilder och dom tittar jag givetvis på för att se lite hur andra gör. Men jag vill ha mer konkreta tips och råd!

Hur ska jag lägga upp det? Ska jag ta med studio utrustning eller be paret komma till studion?

Kom gärna med alla tips ni har!

Staffan71
0

Dubbel utrustning kamera, blixt och batterier. Var noga med att ta dubbla kopior på alla kort (bruden förlåter dig aldrig om du dagen efter säger att du inte har några bilder)
Sen är det dålig belysning i kyrkor, åk gärna dit och provfota innan bröllopet så ser du var du ska stå och vilka blixtar du behöver.

Ketang
0

Lite extra minneskort då så jag kan ta kopior direkt i kameran. Ett av bröllopen är ute så jag får nog fundera på hur jag ska lösa ev dåligt väder…

Deklol
0

Jag hade aldrig bokat upp mig för bröllopp om jag inte hade haft erfarenhet av det. Nu är det dock gjort, och det du kan göra för att skaffa mer kött på benen är t ex höra med erfarna fotografer om du kan får följa med några gånger - i utbyte mot att t ex han/hon får använda dina bilder i sitt uppdrag.

Som #1 sa, dubbel utrustning. Inget får gå sönder, det finns inga bra ursäkter när brölloppet är över och du inte har något att leverera.

Stuartlittle
0

någongång måste vara den första :)

Lycka till:)

Ketang
0

#3 Tack det var ju vänligt av dig!

Jag har givetvis varit helt ärlig och sagt att detta ÄR första gången. Sen är det upp till dom! Och hur har du tänkt att man ska få erfarenhet om man inte ger sig in i den "världen". Jag känner ingen som fotar bröllpo och när folk frågar för att dom sett mina bilder och jag fotat deras barn mm i studion så har dom ju ändå lite att gå efter…

#4 Tack!

Jag har bokat in ett möte med brud nr två som ska gifta sig i Juli, nästa vecka. Då ska vi gå igenom allt så får vi se vad hon säger sen. Det är ju inte skrivet i sten att det blir jag. Hon ska ju känna sig trygg med mig och vi har aldrig träffats, därför ville jag träffa henne innan allt blir 100% klart.

fia-mia
0

Jag ska fota ett bröllop i sommar också och har inte gjort det tidigare. Dock är jag nära vän med bruden så hon har valt mig som fotograf. Min kompis ska också fota så vi kommer vara dubbla fotografer, vilket gör att vi kan få bilder i fler vinklar också.

Vill gärna se vad för intressant som dyker upp i tråden.

MVH Mia (miisasphoto.tk)

medarbetare på cocker spaniel ifokus

Deklol
0

#5 Inga problem!
Hur? Som sagt, fråga någon med erfarenhet om du kan få följa med innan. Du behöver inte känna någon som fotar bröllop. Googla dig fram till fotografer nära dig.

Ännu ett gott råd: Gå inte in med inställningen att bröllopsfotografering och studiofotografering är samma sak, eller ens i närheten. Att klienterna kanske tror det är dock förståeligt. I en studio har du 100% kontroll över ljuset, det har du inte i t ex en kyrka eller festlokal.