Foto iFokus

Foto

Etikettövrigt
Läst 2603 ggr
[Woozy]
2011-03-23 10:16
0

Rymdfrågor

Jag har ju två kameror. Den kamera med längst objektiv är min Olympus E-510 där jag har 50-200 vilket ju blir 100-400. Det finns ju nån form extender eller vad det nu kan tänkas heta. Minns inte om det var 1.4 och 2.0 ggr förstoring. Ja det finns väl fler oxå antar jag. Att ljuskänsligheten minskar ju större förstoring är ju inget stort problem. Det fixar man med slutartiden.

Ett bra stativ behövs ju, men vad med ska man tänka på?

Ett sånt där "ur" om kompenserar jordens röresle är inte att tänka på. De lär ju vara snordyra.

Har ni nå billiga tips på hur jag kan fota rymden med bra resultat med tanke på min hårdvara?

JazzBass
2011-03-23 11:16
0

Jag kan inte Olympus, men hos t.ex. Nikon går det endast att montera telekonvertrar (som de heter) på de ljusstarkare teleobjektiven. Det lär gå att fila bort nån tapp så man kringgår det problemet, men som sagt jag vet inte hur det är hos Olympus.

Räkna dock med ett ljusbortfall på 1 steg med en 1,4X telekonverter och två steg med en 2X TC. Det betyder att om största bländaren är f/5,6 fullt inzoomat utan TC så blir den f/8 med en 1,4X TC och f/11 med en 2X TC. Räkna också med att skärpan försämras något av konvertern.

Du kan i viss mån räkna med att kunna kompensera ljusbortfallet med längre slutartid, men risken att du får stjärnspår blir också dubbelt större då, och blir tiderna långa (tiotals sekunder) blir det lätt brus p.g.a. att sensorn blir varm, och risken för att du ser heta pixlar i bilden (inte så kul om man vill fotografera stjärnor) blir större. Det är i sådana fall bättre att ta flera bilder efter varann med kortare slutartid, och sedan slå ihop dem till en bild med nån image stacking-softa. Det har jag dock aldrig provat själv.

Motoriserat stativ tror jag är enda lösningen på sjärnspårproblematiken om man måste använda långa slutartider och inte har nåt ljusstarkt objektiv. Kanske du kan hitta nåt gammalt fast fågelfotoobjektiv, en 400/5,6 eller nåt i den klassen, som du med en billig adapterring kunde fästa på din kamera? Autofokus behövs ju inte precis vid stjärnfoto och exponeringen blir väl oftast manuell ändå så ett gammalt helmanuellt objektiv kanske inte skulle vara så tokigt?

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

[Woozy]
2011-03-23 13:06
0

Men rör sig jorden och månen så pass att det syns om man har 5-10 sek slutartid? Blir sensorn så varm så den bildar mer brus när det är så pass kallt ute?

JazzBass
2011-03-23 13:44
0

Om jordrörelserna påverkar eller inte beror ju på brännvidden, eller rättare sagt bildvinkeln. Man får testa sig fram lite. Det lilla jag testat själv räcker inte för att jag ska kunna ge nån rekommendation, men många sekunder räcker för att ge stjärnspår på lite längre brännvidder. Ju längre brännvidd desto snabbare syns ljusspår. Man brukar tala om att slutartider uppemot 10-20 sekunder inte ger nämnvärt med brus, men då jag nån gång provat långa exponeringar på flera minuter har det inte sett speciellt snyggt ut.

Hur stor inverkan utetemperaturen har på eventuellt brus härrörande från långa slutartider har jag ingen aning om, har inte ens tänkt på att det kan ha nån betydelse…

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

[Woozy]
2011-03-23 14:40
0

Tack för svaret…

HellviHumle
2011-03-23 20:18
0

Jag tycker du ska testa och ta en bild med kort brännvidd. Rikta in kameran mot norr och exponera så lång tid du nu kan ställa in. Polstjärnan står vid himmelspolen och rör sig knappt på bilden. Ju längre ner stjärnorna står, ju längre blir spåren.
Månen behöver bara delar av en sekund för att bli bra.

HH