Foto iFokus

Foto

Etikett: kameror-objektiv-och-annan-utrustning
Läst 2495 ggr
Moalinn
0

hur mycket pengar har ni...

köpt kamera och utrustning för totalt ? Glad

(intressant att veta tycker jag,)

Sajtvärd för Naturfoto & Musik
Medarbetare på Djurfoto

Moalinn
0

räknar inte exakt, men ca 27.000 tror jag på 2 år. 

Nikon D60 - lite mer än 6.000 (med tillbehör)
nikorr 70-300 - ca 6.000
nikon D7000 - ca 14.000 (med tillbehör, väska osv..)

och lite annat,

Medarbetare på Djurfoto

Staffan71
0

Det ska vill jag inte räkna på Rynkar på näsan

Moalinn
0

haha förstår det, jag blev lite rädd när jag verkligen insåg hur mycket jag verkligen har lagt ut på fotograferingen.. Obestämd

Medarbetare på Djurfoto

Emelie-tex
0

12.000 som startpaket nu i veckan Förvånad

och sen lär det bli ett par tusen till innan jag är nöjd :-)

EmelieJolly
0

Ungefär 30000 :/

Neiah
0

Endast 5000kr ;D

Moalinn
0

ja ni, tänk vad mycket man kan göra med typ 30.000.. men tänk vad lite man får för 30.000 när det gäller fotografering (oftast) .. ojoj,, 

jag är inte heller nöjd, jag ska köpa stativ, macro objektiv, ett till batteri, ett till minneskort och lite sånt.. kanske slutar på 40.000 iaf,

Medarbetare på Djurfoto

Gips
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

En hel del kosing har man plöjt ner i utrustningen, nu drömmer jag om ett Nikon 200mm/f2 problemet är just priset 50.000 fast jag hoppas kunna spara till ett fint beg av gamla modellen för 30.000;);)

queenlinnea
0

Hmm.. ungefär 10.000:- Foten i munnen Hehe.

Izan
0

Ca 7000. Och är 13 år så blir ganska mycket pengar i min lilla värld eftersom jag köper alla kamerasaker själv.

fia-mia
0

D5000, med 18-105, 7700 kr

50mm f/1.8 ca 1000 kr

Minneskort, 4 gb. 8gb, 8gb totalt ca 900 kr.

Fjärrutlösare 299 kr

Stativ 250

Olympus MY Tough 6000 ca 2500 kr

Ca 12649 kr

Trodde nog inte jag lagt ut mer än 10000 kr

MVH Mia (miisasphoto.tk)

medarbetare på cocker spaniel ifokus

MartinO
0

Jag är inte glad för denna typ av diskussioner. Fotohobyn skall inte vara en statusorienterad. Det är inte utrustningen som gör fotografen. Det är kunskapen.

Trots att jag köpt fotoprylar motsvarande priset på ett hus, är det mer inspirerande att jobba med enklare utrustning och sätta kunskapen på prov och visa att det går att prestera bra bilder med en kompakt eller mobilkamera.

Sajtvärd för Foto

Sajtvärd för Fågelskådning

EmelieJolly
0

#12 Jag håller inte med dig om att man visar att man är en duktig fotograf genom att fota med en mobilkamera. På en mobilkamera ställer man inte in inställningarna själv utan det är som en "auto" inställning. Det enda man behöver tänka på är kompositionen och vinkeln liksom. Tycker att det är mycket bättre att kunna fpta med en systemkamera som man kan fota på de manuella inställningarna med osv. Jag tycker också att man utvecklas mer som fotograf när man har systemkamera. Om det skulle vara så som du säger så skulle ju alla proffesionella fotografer gå runt och fota med mobiler.

Denna kommentar har tagits bort.
Inkanyezi
0

Jag har ju sett ganska många exempel på folk som inte utvecklas mer för att de har en dyrare kamerautrustning. Systemkameran är inte nödvändig, och för många av oss är den inte ens en hjälp till större kreativitet. Den ger fler möjligheter rent tekniskt, när man väl är på plats med den, men till skillnad från många smidigare verktyg är det stor risk att den blir liggande hemma när man skulle ha velat ha den med sig.

Jag har släpat runt olika systemkameror genom åtminstone trettio år, och jag har inte uppfattningen att verktyget i sig gör att man utvecklas som fotograf. Det är snarare förmågan att se bilden, att komponera och visualisera och hantera ljuset, som är utvecklande när det gäller bildskapande. Kameran är bara ett verktyg, och för många är det mer utvecklande att ha ett enklare verktyg där de tekniska delarna av fotografering inte är lika framträdande.

Begränsningen att inte kunna välja ett oändligt antal brännvidder, utan att tvingas till att välja läge där man placerar kameran för att ta bilden, är ofta mer befordrande för utvecklingen att skapa bilder än ha en massa olika objektiv som man kan skifta med.

Så jag håller nog med MartinO. Det kanske hänger ihop med att jag har varit med länge.

Lakrits
0

Kan vi skippa den eviga diskussionen om vem som borde ha en systemkamera och hur onödig den är för alla som borde klara sig med en mobil. Topic är gansk tydlig tycker jag, annat kan pratas om i separat tråd.

Jag har lagt ut gissningsvis 25.000 på min kamera under de 4åren jag haft den, ett tiotal objektiv och två blixtar i huvudsak.

/Mattias

Moalinn
0

om systemkameran är en så otroligt onödig sak, varför har ni en själva då ? eller ens diskuterar om den ? 
Eller om det är så, ta bort tråden..

Medarbetare på Djurfoto

Noob
0

Systemkameran är inte på något sätt onödig, den ger oftast tekniskt bättre bilder och erbjuder större möjligheter än dom flesta alternativen men det innebär inte att man är en bra/bättre fotograf för att man har en systemkamera eller att man är en sämre fotograf för att man inte har det…

Men jag tror att man kan utveckla sitt bildseende mycket snabbare med en "point and shoot" kamera än med systemkameran eftersom man kan fokusera helt på bilden utan att behöva fundera på hur ljust det egentligen är, om det kommer att bli brusigt, om det kanske är bättre att byta objektiv eftersom det andra har lite bättre skärpa på just den bränvidden osv osv.

Hursomhelst, tråden var ju egentligen inte om systemkamera = bättre fotograf så allt det här är lite off-topic men jag skulle gissa att ganska många ser det som just en status jämförelse(?)

EmelieJolly
0

#17 Håller med!

Och #12, borde inte du veta (eftersom att du är Sajtvärd för foto) att man inte ska skriva saker som inte håller sig till topic? Jag tänkte efttersom att du har tagit bort några av mina och andras kommentarer i tidigare trådar för att de inte handlar om den egentliga frågan. Lite dubbelmoral!

Inkanyezi
0

#17 Moalinn, jag har ett ganska enkelt svar på frågan. Jag har min för att ta bilder.

Men MartinOs kommentar gällde nog just det där med pengabiten, som liknar några trådar som har startats innan där det har kommit frågor om vilken kamera. Visst är det några av oss som har plöjt ner en del pengar i fotohobbyn. Jag har ju också jobbat yrkesmässigt med foto, så jag har haft proffsgrejer, som jag senare har sålt; i något fall till högre pris än jag köpte.

Men jag ids inte räkna efter hur mycket det kan ha handlat om på drygt femtio år, och det är knappast särskilt intressant. Penningvärdet har ju också förändrats under tiden, så det som jag köpte under sextio- och sjuttiotalet hade ju lägre belopp än vad motsvarande kostar nu, även om de faktiskt var dyrare än vad grejerna är nu. Många av mina bättre förvärv har jag också fått väldigt billigt, som nu senast ett par mycket fina reproobjektiv som jag ska anpassa som makroobjektiv till min kamera. De objektiven fick jag gratis.

Och den andra frågan; Jag hakade på för att säga min mening i anslutning till en kommentar om att "utvecklas". Jag är helt övertygad om att en enklare utrustning kan leda till utveckling i högre grad än en som är mer komplicerad än man klarar av. Det som borde vara viktigt när det gäller foto är ju inte utrustningen man använder, utan hur man använder den och hurdana bilder man gör. Bengt, med nick bildochfoto, har lagt upp en del bilder tagna med telefon, och de visar ganska tydligt att det är ett dugligt verktyg för en kreativ fotograf.

Moalinn
0

ja, jag tror att alla vi här har våra systemkameror för att ta bilder med.. eller ? varför hålla på hela tiden om att dom är onödiga och att man inte bör byta upp sig från en kompaktkamera till en systemkamera bara för att man vill utvecklas.. var glad ist för dom som vill utvecklas och lära sig lite mer..
vissa kanske gillar utmaningar och vill därför byta upp sig, men ibland (förlåt) så får du det som att låta att det inte är bra alls att byta upp sig.. förlåt, men när jag frågade om tips här blev jag jätte tveksam och visste inte alls vad jag skulle göra.. och det är inget illa menat..

sen vet vi nog alla att mobilkameror fungerar helt okej att fotografera med, jag har tagit många bilder med min mammas mobil som inte är direkt bra.. men en kamera med funktioner är ändå lite bättre ^
och det är väl ingen som har tvingat dig att säga hur mycket du har köpt utrustning för, ? (:   

men kan vi gå över till det jag skapat tråden för ? eller om det är så så kanske du kan låsa/ta bort tråden om det inte passar ?

Medarbetare på Djurfoto

Inkanyezi
0

Jag kan inte låsa eller ta bort några trådar, eftersom jag är en vanlig medlem som de flesta andra.

Idën att låsa den eller ta bort den är väl inte så tokig ändå, den har en del drag av andra trådar som jag har sett spåra ur rätt kvickt, och som rör sig kring liknande jämförelser. För det är ju ändå det man gör när man tittar på vad allt har kostat, och när man ställer frågan i ett öppet forum som det här.

Men svaren blir ju också ungefär så. Vi som har varit med ett halvsekel ungefär har knappast pejl på hur mycket det kan ha kostat, medan det kanske är enklare att se för den som har skaffat sin första kamera. Det är också ganska tydligt att det är några som hugger på enstaka ord och rycker dem ur sitt sammanhang, så att det till exempel skulle se ut som att jag påstår att "systemkameran är onödig". För några är det tydligen nödvändigt att inte underförstå någonting, utan förklara i detalj och skriva riktigt långsamt. Så för de tomtar som trodde att jag menade så kan jag förtydliga att den inte är nödvändig för att utvecklas, och att den snarare för några av oss är ett hinder än en hjälp för att utvecklas. Det har uttryckts förut, och andra har uttryckt tankar som kretsar kring samma ämne på annat sätt även i den här tråden.

Och jag tycker att frågan om hur mycket pengar man har lagt ut är ganska opassande, och att det inte alls är fel att avvika från det ämnet med tankar kring själva frågan.

Moalinn
0

den som nu än kan ta bort/låsa tråden.. gör det,

eller så gör jag det lättare för er, lämnar sidan.. jag tar illa upp på många saker, men detta gör mig mest irriterad..

Medarbetare på Djurfoto

Martin
0

En fundering kan vara vad intresset är att veta hur mycket andra har köpt kamerasaker för. Och - än mer tycker jag är intressant: Hur mycket av sin inkomst har man lagt på kamerasaker.

Jag har (för att svara på frågan och hålla mig till topic) lagt cirka 8.500 på digital kamerautrustning. Jag kommer inte ihåg vad jag köpte min analoga kamera för, men jag framkallade väl cirka 20-30 filmer per år och om jag inte minns helt fel kostade framkallning + ny film 89 kr så det är bara att räkna på det.

Mina bilder som jag fått bäst betalt för (2 bilder som jag fick 3.000 kr st för) är tagna med en kompaktkamera, trots att jag vid tillfället även hade tillgång till en systemkamera. Varför? Kompaktkameran var mindre och fick plats i väskan jag hade med mig, jag hade den med mig och därför kunde det bli en bild.

Idag har jag en ännu mindre kompaktkamera vilket innebär att jag tar fler bilder än om jag bara hade haft min systemkamera (som jag inte betalt en spänn för). Så redan där blir det lite missvisande med mitt belopp då nuvarande systemkamera + de två objektiv jag har till den skulle kostat mer än 8.500 (som jag totalt lagt ut alltså).

Sen är det med mobilkameror som med vanliga kameror. Vissa kan man ändra mycket inställningar på och andra nästan inga. Jag ändrar inställningar på min kameramobil utifrån vad jag använder den till. Blir bilderna bra? Nej, inte bättre än de jag tar med min kompakt eller systemkamera men ibland har jag ingen av dem med mig heller och då kan jag ändå få med mig en bild från tillfället mha mobilkameran.

I beloppet 8.500 som är det korta svaret på din fråga så ingår inte mobiltelefoner, skulle det göra det så lägg på ett par tusen till.

Hoppas svaret gav dig något.

mvh Martin

MartinO
0

#19 Det är inte OT när jag påpekar olämpligheten i "vem har störst"-trådar.

Jag har mångårig erfarenhet av att driva forum och vet att denna typ av diskussioner gör att medlemmar med enklare utrustning inte vågar träda fram.

På Foto i Fokus är det fotointresset som är den gemensamma nämnaren, inte plånbokens storlek.

Sajtvärd för Foto

DesK
0

Jag instämmer med Inkanyezi, Martin och MartinO och tillägger att här på Foto finns många väldigt unga medlemmar som alltså inte själva betalar sin utrustning.  Därför tenderar en sån här tråd att bli en tråd av typen "Min pappa har större bil än din pappa". Det hade varit en helt annan sak om frågan hade ställt ungefär så här: Vad för utrustning har du? Varför har du skaffat just den utrustningen?

/Désirée

[Woozy]
0

Tycker det är otroligt sorgligt att läsa att du köpt kamerautrustning för 1-4 miljoner kronor och den sanna glädjen??? är att fota med en mobilkamera för några papp…. Obestämd

Personligen så har jag väldigt ansträngd ekonomi och de gånger jag fotar så är jag intresserad av att få så bra bilder som möjligt med den utrustning jag har. Jag fotar inte för att se hur bra bilder jag kan ta med utrsutningen. Jag fotar för att jag vill ha minnen.

Och givetvis med så bra resultat som möjligt.

Att hålla på att jämföra hur mkt man spenderat på diverse fotoutrustning är bara en pittförlängare.

EmelieJolly
0

#25 Men om du är en så "erfaren" att driva forum så borde ju du veta att om man vill skriva en kommentar så gör man det, om man inte vill (eller om man som du gör bara vill klaga) så kan man hålla sig borta från tråden. Starta en egen tråd om dina klagomål isåfall…

DesK
0

#27 Jag tror inte att MartinO menar som du säger, utan han menar nog att det är den kameran som man har med sig som man tar de bästa (enda) bilderna med. För övrigt instämmer jag med dig att en sådan här jämförelse bara är en ett slags potensförlängare och därmed helt onödig.

#28 Det är faktiskt MartinO som är värd för Foto (om du nu har råkat missa det) Det är således hans skyldighet att hålla reda på trådarna här med hjälp av övriga medisar. Jag kan inte se att MartinO klagar, han upplyser om vad han tycker är lämpligt och olämpligt här på sajten. Klagar är det nog snarae du själv som gör.

/Désirée

[Woozy]
0

Jag förstod vad M.O menade. Men jag tycker det pratas lite väl mkt om vilka kameror man INTE har med sig här.. Tråkigt. Visst är en mobil bättre än ingen kamera alls, men då pratar vi inte foto längre. Då handlar det om bekvämlighet och lathet. HUr gjorde fotograferna förr?

Att sitta på en miljonutrsutning och använda en yuppie tycker jag är så tråkigt. Men men, inte min huvudvärk. Cool

NU lämnar jag denna tråden. Vill inte tjafsa. Ville bara säga lite vad jag tyckte.

EmelieJolly
0

Min tidigare kommentar :   #12, borde inte du veta (eftersom att du är Sajtvärd för foto) att man inte ska skriva saker som inte håller sig till topic? Jag tänkte efttersom att du har tagit bort några av mina och andras kommentarer i tidigare trådar för att de inte handlar om den egentliga frågan. Lite dubbelmoral!

Så jag har antagligen INTE missat att han var Sajtvärd för foto. Det är dock lite förvånande.

Inkanyezi
0

Jag kan definitivt inte se det som OT att diskutera frågan som ställs som utgångspunkt för en tråd. Men man kan ha olika sätt att hantera sådant som avviker från vad man ser som önskvärt i ett forum. På en del sajter tas det bara bort direkt, utan kommentarer eller med en mycket kortfattad kommentar att en moderator har raderat det för att det bryter mot någon regel. Sådan moderering är ganska okänslig och kan lätt såra den som ställde frågan.

Här har vi ju inte en tydligt uttryckt regel om att vissa frågor, som den i trådstarten, skulle vara oönskade, och i övrigt är forumet ganska öppet, så att vem som helst kan skriva sitt svar eller kommentar till det som frågas eller vidare kommer fram i en tråd. Jag tycker att öppenheten är värd att bevara, och att man inte bör gå in och moderera hårdhänt i onödan. Om en tråd sjunker till personliga påhopp eller ren profanitet, kan det finnas goda skäl till att låsa eller ta bort den, men jag tycker inte att den här tråden har nått den nivån.

Så jag ser det som bättre att bemöta det som sägs än att ta fram yxan.

Moalinn
0

fortsätt kommentera ni och sånt.. men om sånna här trådar inte är lämpliga enligt dig/er, varför finns den kvar då ? :p

Medarbetare på Djurfoto

MartinO
0

#27 Hus kostar väldigt olika beroende på skick och placering. Att jag lagt milionbelopp på utrustningen är helt taget ur luften…

De borttagna inlägg som klagas över i denna tråd härör jag till Nokia N8-artikeln. En artikel har lite högre krav på sig att hållas on topic än en konventionell tråd då den anses ha större informationsvärde. Då det skrevs en del off topic-inlägg upplyste jag om att hålla inläggen on topic. Lik förb.. fortsätts det att skivas off topic inlägg och dessa raderas då utan övrig  kommentar.

Vi har valt att inte skriva en stor lagbok om hur man skall uppföra sig på Foto i fokus. Det skall räcka med två regler. Hyfs och sunt förnuft.

Sajtvärd för Foto

[Woozy]
0

Menade absolut inget illa i det jag skrev. Tyckte bara det var så tråkigt att ha sån fin utrustning som du har liggandes. Inget annat. Du fotar med du vill fota med. Glad

JazzBass
0

Mitt svar på ursprungsfrågan: Mellan 6000 och 7000 euro. Dit räknas 2 kameror, 11 objektiv, en blixt, ett stativ, en A3+ fotoprinter, färgpatroner, fotopapper, filter, tre kameraväskor, softbox, reflexskärm, radiosändare, skärmkalibrator, lightroom mm. Har sålt 4 objektiv och första systemkameran, en Nikon D60.

Har snart hållit på med foto i två år. Det är ganska kort tid med tanke på all utrustning jag hunnit skaffa, men är man singel, har fast jobb sedan många år tillbaka, okej lön och ett stort fotointresse så har man lite större möjligheter än annars. Dessutom har jag fotograferat en hel del i svåra ljusförhållanden, vilket har trissat upp investeringarna. Tur ändå att man inte är fågelfotograf, den kategorin sätter nog sprätt på mest pengar av alla i och med alla ljusstarka superteleobjektiv som kostar ungefär lika mycket per styck som allt jag skaffat hittills.

Om det är värt allt är ju väldigt subjektivt, men så länge jag tycker det är kul och jag har en utrustning som tillåter mig ta såna bilder jag vill ta, och låter mig utvecklas som fotograf så tycker jag det är värt pengarna. Här är förresten lite bilder jag tagit: http://www.flickr.com/photos/magnusnordstrom/

Det här är en av mina egna favoriter:  http://www.flickr.com/photos/magnusnordstrom/5232087996/lightbox/

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

EmelieJolly
0

#36 Som sagt så var frågan hur mycket man hade lagt ner på fotoutrustning, inte hur bra lön man har eller om man är singel eller inte..

JazzBass
0

#37, ja det förstod jag och därför svarade jag på det också. Men jag tycker det blir snedvridet att enbart uppge den summan som nån sorts skrytinformation. Summan jag satsat låter säkert hög för en 14-åring som fortfarande lever på sina föräldrar, men låg för en som fotograferat aktivt i över 30 år och har höga inkomster och utflugna barn.

Mitt mål har varit att ha en så mångsidig och bra utrustning som möjligt för så lite pengar som möjligt, allt utgående från vad jag tycker om att fotografera och hurdana bilder jag vill få till.

Tvekade om jag skulle svara på tråden, men jag tänkte att det kan vara bra för nybörjare att veta hur mycket den här hobbyn kan kosta i längden om man vill ha en mångsidig kamerautrustning som funkar i de flesta lägen och inte känns begränsande. Faktum är att det här i viss mån är en materialsport, man kan inte få till vidvinkelbilder utan vidvinkel, man får inte bra bilder i dåligt ljus med kort slutartid om man inte har ljusstarka objektiv, hyfsad blixt eller den modernaste fullformatkameran, man får inte bra fågelbilder i naturen utan ett bra teleobjektiv, mm mm. Inte om man också vill ha en hyfsad kvalitet på bilderna, gärna säljbar. Själv tycker jag min utrustning ligger på medelnivå, inte nybörjautrustning men inte heller proffs (bortsett från några av objektiven). Dividerar man den totala summan med antal prylar så blir det inte speciellt mycket per pryl.

uffelarsen
0

Hej Moalinn!

Jag bara undrar varför du finner siffrorna intressanta. Siffror på olika saker typ fotoutrustning kan ju vara relevant för någon typ av marknadsundersökning, men kan väl inte vara intressant annars? . Jag personligen är inte glad för att skylta med min utrustning, jag tom byter remmar på kamerahusen och lämnar i princip aldrig ut bilder med Exif info. Jag har läst en massa inlägg på olika sidor där någon tex har fått en rejäl kamerautrustning för 10-30000 i present, Tar ett par bilder och gör ett inlägg på något fotoforum med frågor typ, varför blir mina bilder mörka eller varför är dom "suddiga" hur får jag in bilderna i datorn och liknande frågor. Den personen har ingen som helst nytta utav sin utrustning då den oftast är allt för avancerad. Utan att förstå grundläggande funktioner så blir det inte bra och då spelar det ingen roll om man har en kamera för 1000 eller en för 150000. Jag tycker personligen inte det är speciellt coolt att prata om att man lägger si eller så mycket på sin stereo,telefon,bil,båt eller kamerautrustning. Det tillför liksom ingenting positivt på något sätt. Jag vet också att det finns många som inte vågar "prata/fråga"  i forum då dom inte tycker att deras grejjor är bra nog. Jag har fått ett par mejl där jag har blivit tillfrågad om min hjälp då dom tycker att det är lite obehagligt att göra ett inlägg. Och det tycker jag är väldigt ledsamt. Dyra verktyg gör inte jobbet utan en duktig hantverkare som kan hantera dom.

Att lära sig genom att använda enkla "verktyg" leder oftast till att man blir så mycket mer kreativ i sitt utövande. Och Moalinn, missförstå INTE mitt inlägg jag menar absolut inget illa åt dig personligen. Jag blev bara lite nyfiken på varför du ville ha siffror +  skriva lite vad jag tycker om dylika inlägg.

Och som ett litet svar ändå på din frågaSkrattande INTE mer än jag har råd med (har aldrig brytt mig om att räkna efter).

Med jättevänlig hälsning!

Uffe

fia-mia
0

Jag måste hålla med några av er, siffrorna i sig säger inte så mycket. Men i förhållande till lönen osv. säger det en del. Jag har fotoutrustning som jag tidigare skrev för drygt 12000 kr. För mig är det mycket, jag är 14 år och får 400-600 kr i månaden. Jag sparar och önskar mig saker när jag fyller år/julafton osv. Jag skulle gärna ha ett teleobjektiv med stor bländare, men det är inte möjligt.

MVH Mia (miisasphoto.tk)

medarbetare på cocker spaniel ifokus

EmelieJolly
0

#38 Jag är inte 14 år och nej, jag tycker inte att summan är särskilt hög jämfört med vad alla andra har köpt utrustning för. Och uttala dig inte om något som du inte vet om. Jag har köpt all min fotoutrustning själv så alltså går det inte ut över mina föräldrar..

Moalinn
0

okej, jag satt och funderade på vad man köper utrustning för inget annat.. men att jag tog upp det här var väl tydligen väldigt fel. 

Förstår fortfarande inte, om det inte är lägligt osv.. varför finns tråden kvar?

till och med jag tvekar att lägga upp bilder och skriva inlägg för jag brukar alltid få något riktigt negativt emot mig (sånt som jag tycker är negativt kanske inte ni andra tycker är det, men jag är lite sån) vilket får mig att tveka. Bilderna är för att jag vet att det finns så många andra som har mycket bättre teknik här än vad jag har så jag blir riktigt tveksam. Och efter den här tråden så lär jag väl inte lägga upp speciellt mycket mer, förstår inte.. varför dra upp hela historier när det bara är att säga "denna typen av inlägg är inte lämpliga" och sedan får någon ta bort/låsa den, jag förstår liksom inte problemet riktigt.

Medarbetare på Djurfoto

uffelarsen
0

#42 Hej igen Moalinn, Som jag ser det så tillhör det inte god stil att bara plocka bort ett inlägg för att det inte passar in på vad Moderatorn tycker eller inte om ämnet om man följer tråden något sånär (vilket vi nu inte har gjortSkrattande) men går det till personangrepp och "fula" inlägg så skall det givetvis bort med en gång, detta är väl lite för att man skall få uttrycka sig. Jag har själv ett litet problem med skrift då jag har lite svårt att få det skrivet på det sättet som jag menar, därför blir det kanske lite som du skrev en hel historia bara för att jag inte vill att det jag skrivit missförstås. Om nu moderatorn hade skrivit "denna typen av inlägg är inte lämpliga" hade nog många undrat varför . Kanske det är därför som inlägget har jobbat på lite just för att öka förståelsen för att det finns lite andra sidor av saken. Men för tusan, nu lägger vi detta  bakom oss och går vidare. Eftersom vi är här på detta forumet så har vi väl i allafall ett delat intresse och det skall vi fortsätta med . Du skall definitivt inte sluta med varken inlägg eller bilder , om du kan dela med dig av din erfarenhet eller behöver någon annans så är det ju här som vi delar våra kunskaper.

mvh

Uffe

JazzBass
0

#41 - Jag har inte påstått nånting alls om dig i denna tråd, eller att jag skulle ha handlat för jättestora belopp. Om du tolkade det som att jag kallade dig nåt du inte är ber jag om ursäkt för det. Mina exempel var inget annat än påhittade exempel på hur olika mycket pengar t.ex. 10000kr uppfattas som av två människor i väldigt olika livssituationer.

Men för att klargöra: Jo för mig personligen är de dryga 6000€ som jag satsat i hobbyn väldigt mycket pengar, speciellt utslaget på ca 21 månader, men för en annan person kan summan kan vara en spottstyver. Handlar man proffsgrejor hamnar man lätt på mångdubbelt högre belopp än det jag satsat, och det är ju verkligen inte enbart proffs som köper såna grejor. En ganska vanlig företeelse är att handla för precis så mycket som man känner sig ha råd att satsa.

Summan i sig säger alltså näst intill ingenting om fotografen.

Moalinn
0

jo, det kanske är så det är.. men det var ändå martino som sa det och efter det blev det en massa disskutioner.. och det va då han som inte gillade denna typen av disskutioner  men ändå gjorde han inget åt det..

Medarbetare på Djurfoto

Inkanyezi
0

Jag tycker att den här tråden har utvecklats väldigt mycket bättre än vad man skulle kunna vänta sig med tanke på hur frågan ställdes. Jag tror också att det kan vara idé att spinna vidare på förslaget #26 från DesK om vad man har skaffat sig och varför. Det tycker jag är betydligt mer intressant än hur mycket grejerna kostade. När det gäller vad saker kostar, så är det ju egentligen ganska enkelt så att vi ser olika på pengar, och vi har också väldigt olika stor pengabinge att ösa ur. Jag har under de senaste åren varit tvungen att vara ganska försitkig med vad jag lägger ut, och kameran jag köpte för ett par år sedan var en stor utgift, som jag var tvungen att ta på avbetalning. Jag skulle inte ha gjort det utan erbjudandet att delbetala utan ränta, samma pris fast betala 24 månader.

Jag har ju fotograferat i över femtio år och också haft det till yrke en tid. Jag har hunnit med ett antal olika kameror under alla de åren, men efter sekelskiftet har jag gått över till digital teknik, och det kan ju ha en viss relevans att se vilka utlägg det har fört med sig.

Jag började med en enkel kompaktkamera Nikon Coolpix 3200. Alltför enkel visade det sig, eftersom jag inte kunde göra allt jag ville göra med den. Men jag var väldigt nöjd med både det lilla formatet och bilkvaliten som den presterade. Det jag saknade var några manuella möjligheter. Jag kommer inte säkert ihåg vad den kostade, men det var nog minde än tvåtusen kronor. Efter något år skaffade jag en lite mer avancerad kamera, där man kunde ställa in några saker själv. Den kostade drygt en tusenlapp på rea i USA. Min första kamera gav jag bort till min syster då, och hon var väldigt nöjd med den.

Inte heller den andra kameran höll måttet helt, och när jag hade tappat den i backen så att den behövde hållas ihop med en gummisnodd så skaffade jag en kamera som bättre kunde uppfylla mina anspråk, en Canon PowerShot G7, som jag fortfarande har, och som med råge klarar av det mesta jag behöver kamera till. Den kostade ungefär 5.500, och jag inser nu att det hade blivit billigare om jag från början hade köpt en mer avancerad kamera, till exempel Canon PowerShot G6, eftersom jag inte hade behövt byta upp mig om jag hade köpt en sån. Men jag visste ingenting om digitalkameror när jag köpte den första, så det kan man nog betrakta som lärpengar. Och väl att märka; varken den första eller den andra gjorde mig besviken. De fungerade mycket bra, och gör det fortfarande där de så småningom hamnade. Det blev skarpa bilder, och det var egentligen bara mina krav som blev bättre formulerade efter hand, så att jag visste vad jag behövde.

Systemkameran som jag köpte var inte direkt något impulsköp även om det råkade bli brådis när jag ändligen fick ändan ur vagnen, eftersom min Canon G7 hade gått sönder och var på lagning. Jag hade tittat på en himla massa olika kameror, och jag funderade länge på att skaffa en systemkamera för att få bättre kontroll över bilder som jag tar till en bok som jag jobbar på. Jag tycker att den var dyr, den kostade ungefär 7.500, och det fanns billigare. Jag hade till och med möjlighet att få en Canon EOS 10D nära nog gratis, eller i alla fall som bytesaffär, men jag gillade inte den kameran. Den var tung och klumpig i mina händer, och den hade dålig sökare. Vissa av inställningarna, främst Vitbalans, upplevde jag som krångliga, och jag blev inte alls vän med den. Kameran jag valde har en väldigt bra sökare, som underlättar arbetet mycket, och den har en skärm som man kan vrida åt olika håll, vilket också är värdefullt. Den är också klart mindre och smidigare än många andra kameror. Jag är fullt medveten om att det finns kameror som är bättre rent tekniskt på en eller annan punkt, som till exempel sett till sensorn och möjlig kvalité på bilderna, men jag valde efter vad jag såg som mest värdefullt för mig,

Om man ska räkna in pengar för utrustning, så är det ju inte bara kameran, utan det handlar ju om dator och program och hårddiskar och annat runt omkring, som man kanske inte hade skaffat om det inte var för fotograferingen. Jag köpte Photoshop Elements när jag var i USA för 35 dollar. Jag skaffade också en massa CD-R innan jag bestämde mig för att använda hårddisk för lagring, och jag har skaffat ett par externa hårddiskar och en skrivare som främst har använts till foton. Det visade sig att färgen till skrivaren är svindyr, så jag använder den inte längre, eftersom den är för dyr i drift.

En uppskattning är att jag under 2000-talet har lagt ut ungefär 20000 sammanlagt för sådant som direkt hör ihop med fotograferingen, och det har resulterat i några hundra bilder för egen del och ett par tusen i mitt arbete.

Om man tittar på lärpengarna, så kostade de två första kamerorna tillsammans ungefär tretusen kronor, som kanske var en "onödig" utgift som jag hade sluppit om jag hade hittat rätt direkt, men problemet var att jag inte hade en aning om vad jag skulle behöva i slutänden. Jag visste helt enkelt inte vilka krav jag skulle ställa på en digital kamera. Det är inte heller särskilt sannolikt att jag kommer att lägga ut mycket mer, eftersom jag räknar med att grejerna jag har ska kunna klara det jag vill göra under överskådlig tid.

Och fortfarande är det kompaktkameran som hänger med och därför är det den som jag tar de flesta bilderna med. Den andra är nog mest en lyx xom jag hade kunnat vara utan.

EmelieJolly
0

#46 Tycker du att det är en dålig sak eller inte att ha en sån här tråd? För först så skriver du att det inte är lämpligt och nu skriver du själv hur mycket din utrustning har kostat och skriver typ tre A4 sidor om onödiga saker som ingen ens bryr sig om. Håll dig till tråden eller skriv inte alls…

JazzBass
0

#47 - Jag skulle uppskatta om du kunde skriva utan att låta nedlåtande och aggressiv mot mig, det är inte ens din tråd så varför har du så mycket emot mina inlägg? Först skrev jag hur mycket jag köpt för (det frågade tråden efter svar på), sen får du problem med att jag skriver lite mer förklaringar bakom summan. Obegripligt.

Tråden är ganska onödig utan extra förklaringar bakom summan man uppger. Det är mitt svar på din fråga i #47.

Tack för mig, jag är klar med den här tråden nu.

EmelieJolly
0

#48 Du kanske inte såg det men mitt #47 inlägg var riktat mot #46, inte dig.. Bra då slipper du gå mig på nerverna…

JazzBass
0

#49 - Oj sorry. Ber om ursäkt.

MartinO
0

#49 Var vänlig håll en god ton i tråden.

Sajtvärd för Foto

EmelieJolly
0

#51 Har jag sagt nåt dumt eller? Nej jag tänkte väll det..

Noob
0

#52 Vad är det du förväntar dig att få ut av att skriva inlägg efter inlägg där du är otrevlig mot andra medlemmar?

Jag kan lova dig att du inte får någon respekt och du håller kvar tråden i en otrevlig ton som nära nog garanterar att trådskaparen inte får några svar och dessutom får det alla oss andra att bara trött sluta läsa den och försöka glömma att den ens finns (vilket även jag kommer att göra när jag klickat på sänd på det här inlägget)…

Moalinn
0

om tråden ska ändras som DesK sa tycker jag någon ska göra det eller kanske skapa en ny tråd där man kan skriva trevliga saker till varandra.. annars vill jag att någon låser den, märker ni inte själva att den håller på att gå lite ur ämnet från #47 och neråt ? 

Eller iaf ändra/skapa ny till kanske
vilken utrustning, varför, vad kostade den då,
och med vad kostade den då kan man ju se vad saken har sänkts ? eller det kanske också är helt ointressant för er alla ?

Medarbetare på Djurfoto

EmelieJolly
0

Men vafan ta bort tråden då om ni ska hålla på och klaga så jädrans mycket! O.o

Deklol
0

Om trådens syfte skulle vara emot reglerna eller väldigt olämpligt hade den tagits bort för länge sen.

Det är ingen som hindrar någon från att skapa en tråd där man istället specificerar varför, vad och dittan och dattan man spenderat pengar på de och detta, om personen i fråga tycker att denna tråden är så meningslös.

Lugna ner er och håll er till topic, annars är jag rädd för att varningar kommer utdelas (om det emot min vetskap ej gjorts än).

MartinO
0

Då tråden spårat ur och det varit personliga påhopp samt en otrevlig, ovårdad ton låses den härmed.

Sajtvärd för Foto

Inlägget är låst för nya kommentarer