Ett litet fotoproblem
Jag ska fota min lilla syster om en vecka. Jag har för tillfället ingen fantasi alls.
Jag vet ju hur man sminkar, hur man fixar hår och fotar och sånt, men jag behöver tips!
Sminktips, hårtips och platser man kan fota på. Hur man kan göra om ett rum t.ex. för att få det att se fotovänligt ut osv. Sedan vad för slags bilder man kan ta. Vad man kan ha för kläder som inte är allt för uppklädda men ändå inte för 'sunkiga'. :)
Jag har googlat för att få sminktips, klädtips samt vad för sorts foton man kan ta. T.ex. "äkta" modellfoton, de kategorierna som finns.
Min syster är 12, så hon är lite för stor för att ta söta prinsessbilder, och hon är alldeles för liten för att ta fine art / implied nude bilder eller något liknande..
Vill gärna ha så mycket tips och förslag som möjligt, länka bilder eller vad som helst.
Tack på förhand. ^^
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Ett tips: Fråga henne vad hon vill ha för foton / klädsel! Jag vet tyvärr inte något generellt som funkar för 12-åringar så jag kan tyvärr inte hjälpa dig mer än så.
mvh Martin
Du kan väl kolla lite här å se om ngt kan inspirera:
På Bildredigering iFokus har de Inspirations- & nyttolänkar högst upp - där finns länkar till många fotografer m.m. - kolla på deras sajter om du hittar ngt insp.
http://www.smashingmagazine.com/2007/08/21/creativity-spark-from-masters-of-graphic-design/
http://www.smashingmagazine.com/2008/04/28/really-stunning-pictures-and-photos/
/L
Oh well, att jag inte tänka på det. Tack för länktipsen iaf. :D
Tänk på ljuset. Placera gärna din lillasyster invid ett fönster så får hon lite naturligt ljus på sig, och med mer ljus blir det lättare att exponera rätt och få bra kvalitet på bilderna. Använd eventuellt en indirekt blixt (studsad via tak, väggar etc.) om du har en, speciellt om ljuset utifrån är hårt, alltså om skuggorna på skuggsidan blir väldigt mörka. Ställ in effekten på blixten (t.ex. via blixtkompensationen) så att blixtljuset inte tar överhand. Det ska fortfarande se ljusast ut på den sida av ansiktet som är mot fönstret.
Tänk också på bakgrunden. Nu vet jag inte vad du har för kamerautrustning, men använd gärna lång brännvidd och stor bländare så får du ett snyggt kort skärpedjup. Det gör att detaljer i bakgrunden suddas ut i viss mån, men försök ändå hålla bakgrunden så ren som möjligt. Ju tajtare porträtt du tar (större andel ansikte på bilden) desto mindre betydelse har bakgrunden.
Hoppas du får nåt ut av dessa små tips. Lycka till!
Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus