Astrofotografering?
Har på senare tid intresserat mig ganska mycket för astrofotografering. Tänkte kolla om någon har tips på ett hyftsat bra och billigt teleskop som man kan koppla ihop med min systemkamera? (canon eos 450D)

Som gammal amatörastronom ligger detta mig varmt om hjärtat.
Du skall inte sikta in dig på ett teleskop, utan istället en bra montering.
Kort sagt är en montering ett stativ med motor, som kompenserar jordens rotation.
För DSO (Deep Sky Objects) räcker det med ett objektiv om 135mm och en bra montering som gör att du kan köra lååånga exponeringstider. Man måste vara noggrann och göra en bra polinställning för att resultatet skall bli bra.
Ett antal exponeringar i storleksordningen 5 minuter stackas till en bild med programmet Registax, som är anpassat just för astrofoto.
Sajtvärd för Foto
Sajtvärd för Fågelskådning
Testade en gång att fotografera Jupiter med ett gammalt manuellt 500 mm. Det räckte för att få med de fyra största månarna.
HH

#2 Det kanske bör nämnas att måttet på ett astroobjektiv inte är brännvidd, utan diameter. Ju större diameter, ju fler stjärnor kan man se och ju bättre Upplösning får man. Stor diameter ger också kortare exponeringstider.
Man kan emellanåt hitta spegelobjektiv i brännvidd 500 eller 1000 mm, och åtminstone den längre brännvidden, om ljusstyrkan är hygglig, kan användas för de större himlakropparna. Men för mer avlägsna objekt är det bättre ju större diameter objektivet har. Ett 1000 mm f/8 katadioptriskt system har ungefär 15 cm spegel.
Jovisst är det så. Därför använde jag största bländaren dvs 6,3 i det fallet. Längre brännvidd ger dock större bild av utbredda objekt som planeter.
HH
Är dom där "motorstativen" portabla? Gissar att det inte är speciellt lönt att börja plåta rymden mitt i stan som där jag bor… :-(
Nästa fråga är om det är väldigt dyrt?
Det hade faktiskt varit kul att prova nån gång.
Det går att bygga eget. Några spånskivebitar, gångjärn och skruv. Finns beskrivet i en bok som heter Astrofotografering. Kan kolla författaren senare. Låna på bibblan! Det finns en hel del formler i boken också, för den som är intresserad. Någon formel är helt fel men jag har för mig att den bara berör filmfoto.
HH

Rod Nabholtz har en beskrivning hur man gör en Barndoor på sin hemsida.
Rod är trevlig och hjälpsam, så det brukar gå bra att ställa frågor till honom via mail.
Sajtvärd för Foto
Sajtvärd för Fågelskådning
#7 Just en så'n ja! Den barndoor jag sett ritning på, står på marken vilket sannolikt blir stadigare om man inte har ett väldigt bra stativ.
HH

#1 Är det vintertid som gäller för bästa astrobilder? Då är man kanske lite sent ute som vanligt. Jag måste säga att jag har blivit lite "nällad" på himlavalvsfotografering, men förutom att fota månen kan man få rimliga bilder på något annat utan att pantsätta huset?
Passar på och visar månen som jag fångade häromdagen.

#10 Riktigt intressant! Jag skulle inte ens hittat Jupiter om jag hade fått en miljon. Det är när man tittar ut bland stjärnorna som man inser hur djäkla liten man är
. Riktigt fin bild på Jupiter med månar. Har du fler bilder? Jag för min del skulle jättegärna se fler astrobilder om du har några till.
#11 Tyvärr har jag inte så många. Har bara testat lite smått utan att lägga någon större möda på kvaliten. Mest har det rört sig om att fånga meteorer men de har en tendens att hålla sig utanför bilden. Har dock planer på att bygga en barndoor och börja plåta lite mer på allvar.
HH
otroligt läckra bilder.
Skulle oxå vilja kunna fota lite från rymden, men ekonomiska resurser och kunskap sätter käppar i hjulen. Bilden på Jupiter var glädjande att se. 
Bilden på månen var fin.
#13 Jag tror inte det fordras så stora ekonomiska resurser. Jag började med digitalfoto för ett par år sedan. Köpte då en Canon EOS 450D. Köpte också en adapter för att kunna använda mina gamla "analoga" objektiv. Såna objektiv betingar inget högre pris längre. Det finns adaptrar till många systemkameror. Kunskap får du genom trial & error eller genom att läsa någon bok om amatörastronomi. Bibliotek är en utmärkt uppfinning.
HH

Får börja labba lite kanske.
Någon här som faktiskt byggt en såndär "ladugårdsdörr"?