Kamera byte
Jag har nu en D80 och ska skaffe en till kamera nu undrar jag ifall jag ska sattsa på en D300s eller en D7000?
Jag är inte intreserad av att filma och jag bortser från prisskilnaden

Jag blir ju lite fundersam över att du ställer frågan här. När valet ligger på den nivån finns egentligen inte mycket hjälp att få utöver att dels känna hur kameran ligger i handen, dels kolla testerna, kanske särskilt DxOMark.
Helt klart har D7000 en lite nyare och faktiskt bättre sensor. Man lär inte se skillnaden annat än när man utnyttjar det yttersta av det dynamiska omfånget, där D7000 klarar ett steg till, vilket kanske märks mest när man tar i lite skummare ljus med högt ISO. D7000 ger helt användbart resultat upp till ISO 6400, med åtta stegs dynamik.
Men som sagt, det är min bedömning. Jag skulle i det valet tveklöst luta mot D7000. Men om man har lite större händer och gillar själva utförandet på D300s bättre, så skulle man så klart kunna fastna för den, särskilt om priset ändå kan ha en viss betydelse, om priset vore lägre. Nu är det ju tvärtom, D7000 är ett par tusen billigare, och det får en ju att undra hur priserna sätts. Är det någonting med D300s som jag missar? Kanske den är mer robust?
Men resultatmässigt har D7000 snäppet bättre egenskaper, främst genom att den klarar högre ISO med högre dynamik. Den högre dynamiken möjliggör ju också HDR-foto i en exponering vid lågt ISO.

Ställer frågan för att jag är lite velig :)
Tycker dock att 300s eller föralldel 700 ligger bätre i handen men det kan ju vara en vanesak
Jag uppgraderade nyligen från D80 till en D7000. Det är en sagolik skillnad, framförallt vad gäller ISO-egenskaperna som Inkan nämner, men även vad gäller autofokusen. Jag fotar mycket hund och kämpat med action-bilderna. Med D80n lyckades jag aldrig ta en serie (flera bilder i snabb följd), eftersom autofokusen inte hann med (suddiga bilder). D7000 sätter fokus varje gång. En annan sak är att auto-ISO-läget nu blir användbart eftersom man som Inkan säger kan gå upp till 6400 utan allt för mycket brus. D80 börjar ju bli stressad vid 400, så där finns ju inte samma dynamik i auto-ISO-läget.
Jag tycker att D7000 är lite liten men jag har skaffat ett batterigrepp och det hjälper.