Foto iFokus

Foto

Etikettövrigt
Läst 844 ggr
linaphoto
0

provocerande bilder

hur långt tycker ni att man kan gå i sin kreativitet?!

Lina

Celia
0

Tills det tar stopp på egen hand! :)

Mvh, Cecilia

Zpookey
0

Det beror väl helt på vad det gäller.

Martin
0

Ett intressant ämne, men som sagt, svårt att svara generellt på.

En del reklamkampanjer (t.ex. mot rökning, eller för att använda bilbälten, mot rattfylleri) går ju rätt långt ibland och det tycker jag är helt ok. Det gäller att väcka känslor, att få folk att "haja till".

Jag såg någon bild på det här forumet (tror jag det var) för ett tag sedan, en kanyl som låg i ett handfat och med någon röd vätska som föreställde blod. Mina kopplingar gick till missbruk, överdos, ond bråd död. En ganska provokativ bild, men som jag gillade.

Kreativitet är stort, och provokativt är ett svårt ämne. En balansgång alla gånger.

Jag har tagit foto som jag när jag sedan sett på datorn insett att "dessa kommer jag aldrig kunna visa för någon", och därmed också slängt dem. Det hade varit för utlämnande snarare än provokativt, men den gränsen är också svår. Den skall kanske dock inte diskuteras i just denna tråden.

mvh Martin

KickanW
0

Det är ett nytt beslut man får ta efter varje speciellt tillfälle.
Man får ställa sig några olika frågor och sedan försöka tänka efter vilken moral man själv har.

Vem/vilka ska se bilden? Kan dessa personer reagera på något speciellt sätt av någon speciell anledning?
Vad ska bilden uttrycka och förmedla? Om det BARA är konst utan någon moralisk eller politisk mening kanske man inte ska vara lika hård. Oftast hänger ju politik/moral och konst ihop dock.