Foto iFokus

Foto

Etikettövrigt
Läst 6062 ggr
jossan84
0

Att sälja bilder.

Har börjat fundera på att sälja bilder från privat hemsida men behöver lite tips.
Vad ska man ta för pris?
Bör man skicka till framkallning eller kan man sälja bildfilen?
Kan man alltid sälja vidare samma bild igen?
Måste man deklarera vinsten trots att de är hobbynivå?

Andra tips tas gärna emot :)

Har nu en del av mina bilder på http://mostphotos.com/jossan

Metinia
0

Jag sätter nummer på frågorna så slipper jag ta med frågan, ;)

1. Jag har en prislista på min hemsida som du kan kolla på om du vill. Jag har börjat sälja det här året och priserna är mina "ingångspriser", till nästa år ska jag höja lite (tänker att det är bra att börja lite lägre och höja efter hand som man får lite kunder och blir lite "välkänd"). Min hemsida. (Klicka på Tjänster - bildförsäljning så hittar du priserna). (Exempel på bilder som jag säljer finns i Fotoarkivet)

2. Jag säljer som du ser båda digitala bilder och framkallade, alla vill köpa olika så för att få flest kunder erbjuder jag möjligheter till båda.

3. Jag har aldrig sålt samma bild två gånger eftersom de flesta bilderna jag säljer är på hästar och deras ägare. De vill ha bilder på sig själv och ingen annan, ;). Men jag ser inget hinder för att sälja samma bild på t.ex. en blomma två gånger.

4. Så länge du typ inte går över gränsen för vad man får tjäna utan att skatta (ligger någon stans på typ 18 000 för ett år) så är det lugnt.

Och så är jag lite nyfiken, vad är det för sorts bilder du tänkt sälja? Djurbilder?

jossan84
0

#1 Tack!

Det är mest djur- och naturbilder (ja, du ser ju länken ;), det är det jag tycker är roligast att fota. Har blivit lite annat också.

minkaninester
0

Måste bara säga att jag älskar bilderna du tagit, speciellt den med taggtråden som har frost på sig! :)

MVH.
Louise T
Medarbetare på Dvärgkaniner.ifokus.

" Everybody needs inspiration "

jossan84
0

#3 Tack :)

Rorosjons
0

Håller med #3 =)

storost
0

Det finns olika sajter, var man kan sälja sina egna bilder

Fotolia

Istockphoto

Polyloosk

OBS: Det finns minimi krav av storlekar osv.

Vänliga hälsningar Stephan

min egen hemsida.

mylastwishh
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

till storost: jag tycker att det är dåligt att man måste vara över 18 år för att kunna sälja sina bilder på dom hemsidorna so du skrev här yss :/
kan man sälja bilderna som man har ritat själv också eller?

Martin
0

1. Beror såklart helt på vad det är för bilder. Ju mer unik bild - ju bättre kan du såklart ta betalt. Är det dock som jag tror och du skrivit, mindre uppdrag åt privatpersoner kan du kanske inte ta hur mycket som helst betalt - även om du får göra det (men sannolikheten att någon handlar blir ju mindre om du är 10 ggr dyrare än alla dina konkurrenter. :o) Jag har ingen uppfattning om priser för den typ av bilder du vill sälja - så där skulle jag nog ta och titta runt lite för att få en uppfattning.

2. Det är upp till dig vad du vill erbjuda kunden. Tänk på att ha ett skrivit avtal oavsett vilket du gör. Tänk också på att det finns olika rättigheter för bilderna när man säljer dem, så det gäller att veta med vilken rättighet man säljer. Efter att ha kollat runt på en del fotografer vars bilder jag gillar och läst de policys som de flesta har så säljer de bilderna i digitalt format under villkor att bilderna inte får redigeras eller beskäras. Givetvis förekommer det också att man säljer råbilden och att köparen sedan får göra vad de vill med den.

3. Det beror helt på med vilken rättighet du har sålt dem. Den enda gång jag sålt bilder (2 st vid samma tillfälle) så hade jag rätt att sälja dem vidare eller använda dem hur jag ville. Köparen hade rätt att använda bilderna och sälja dem vidare som de var under 3 år.

4. Du är skyldig att spara alla kvitton osv i 5 år. Betala skatt behöver du bara göra om verksamheten går med vinst (oavsett vad du har för årsinkomst). Läs mer om hur du deklarar inkomst av hobby i en pdf från skatteverket.

mvh Martin

Martin
0

Hoppsan, det här var visst en väldigt gammal tråd som kom till liv…

mvh Martin