Foto iFokus

Foto

Etikettkritik-nybörjare
Läst 980 ggr
MarajLowajz
0

Kritik - naturbilder

Nybörjare här som nyligen köpt en Nikon D90.

Vill gärna ha lite kritik på 2 bilder.
Däremot så fungerar ej uppladdningen av bilderna här på sidan och jag vet inte riktigt om man får göra såhär men jag länkar dom istället.

Ni får ta bort detta inlägg om det bryter mot några regler eller liknande.

https://picasaweb.google.com/marajlowajz/NikonD90Pictures#5585103602105154162

https://picasaweb.google.com/marajlowajz/NikonD90Pictures#5583212361526086258

I know not with what weapons World War III will be fought, but World War IV will be fought with sticks and stones.
-Albert Einstein

Inkanyezi
0

Jag tycker att bilderna är välkomponerade, där diagonalerna bygger bilden och leder ögat.

Rent tekniskt finns ett par saker man kan göra i efterbehandlingen. Bilden med allén är tagen med kameran riktad lite uppåt, och det gör att träden pekar ihop en aning, vilket kan rättas till med verktyg för "trapezoid" korrektion (eller vad det kallas i ditt program). Man tänjer alltså överkanten av bilden en aning så att träden blir lite rakare, och så beskär man det som hamnar utanför kanten på bilden.

I bilden med fältet saknar jag lite den där gnistrande känslan; jag upplever den som en aning mörk, och lite för blå. Om man spar RAW så är det väldigt lätt att åtgärda, men när kameran har gjort om bilden till jpeg är det inte lika enkelt.Om man tittar på histogrammet, så syns det att det inte går ända ut i höger kant, vilket det borde göra det för att snön ska bli vitare. Dessutom kan man ta bort lite blått, så att färgen blir lite varmare. Objektivets vinjettering och den aningen ojämna belysningen i snön kommer ändå att göra det svårt att riktigt bestämma var man ska lägga vitt/medelgrått, men som den är känns den aningen blå och en aning för mörk. Kompositionen av den bilden gillar jag väldigt mycket, med de diagonala linjerna som leder in i bilden mot höger.

MarajLowajz
0

Okej! ''Trapezoid'' korrektion är något jag inte hittar på mitt program, jag använder Picasa 3, har du något förslag på ett lätt program som en nybörjare kan använda, eller är det bästa programmet Photoshop?

Jag har inte riktigt förstått det där med RAW än men jag håller på att läsa på lite om det! Men som jag har uppfattat det så måste man ha ett speciellt program för att öppna det och redigera bilderna i den? Eller?

Jag har upplevt att mina vinterbilder blir för mycket blått, speciellt när jag tar bild med snö och det är klarblå himmel.
Har du något förslag på hur man kan göra för att få fram den riktigt vita snön men ändå ha kvar den där blåa himmeln när man tar kortet utan att behöva sitta för länge i ett redigeringsprogram?

Jag använder Nikon D90 18-105mm VR.

Tack för svaret!

I know not with what weapons World War III will be fought, but World War IV will be fought with sticks and stones.
-Albert Einstein

Inkanyezi
0

För vitbalansen föreslår jag att inte använda Auto, utan att prova någon av inställningarna för solsken eller moln. De flesta kameror ger bättre resultat när man ställer på sol.

Underexponering i snö är vanligt, och det beror ju på att snön är mycket ljus, så att man bör kompensera mot plus. I den här bilden handlar det inte om mer än ett halvt bländarsteg, så vid liknande motiv kanske du kan prova med väldigt lite plus och sedan kolla med varning för högdager när du tittar på bilden.

Man kan ställa egen Vitbalans mot snön också, i stället för att välja sol. Du får läsa i manualen hur man gör det.

Det finns ett program som följde med kameran för att öppna RAW till Nikon, men det är inte helt bra enligt flera som har använt det. Det finns ett bättre program från Nikon, men det kostar. Annars kan man ladda hem ett gratisprogram, exempelvis RawTherapee. De bästa råprogrammen kan också kompensera för linsfel, något som kamerans inbyggda program också gör. RAW Therapee gör inte det såvitt jag vet, men Nikons eget program borde göra det, liksom DxO och Capture One.

För avancerad bildbehandling utan att behöva köpa Photoshop, kan man använda Gimp.