Blixt till Nikon?
Hej! Jag skulle behöva lite hjälp från er som kan. Det är så att jag måste skaffa en extern blixt till min D80 då jag ska fota vimmelbilder på lite olika evenemang. Jag har ingen som helst erfarenhet av blixtar och tycker mest det hela är en hel djungel.. Har även kollat runt på iFokus men jag blir inte så mycket klokare..
Jag har en budget på 2000 kr, och jag vill att blixten ska vara relativt snabb iallafall.
Har ni några förslag så får ni jättegärna hjälpa mig!
Sb-600, schyst relativt snabb, och går för den budget du är ute efter :)
Jaa det är som sillen-91 säger Sb-600 och rett snabb har själv en Sb-600 och är riktigt nöjd med den det finns ju även några sigma blixtar som är lite billigare än sb-600 men dom laddar dock aningen långsammare.
så om jag hade vart du hade jag köpt en Sb-600 :) eller spara några kronor till å köpa den nya modellen Sb-700:)

Eller en beg Sb-800. Jag har en sb800 och en Sb-900 och faktum är att 800 är den som oftast sitter på mycket pga 900 "överhettningsskydd" som löser ut ganska ofta fast jag kör med extra batteripack och icke uppladdningsbarabatterier. sb-800 har aldrig missat att fungera. En nackdel med 800:an är att menyerna är lite jobbiga i början. eller varför inte en Metz som också har en massa fina blixtar. Ps:Det ligger en fin Sb800 på tradera med ett "köp nu" på 2550:- prova att maila personen och fråga om han/hon bjuder på frakten i såfall tycker jag det är ett bra pris.
Lycka till!
Batteritypen påverkar blixtens omladdningstid. Batteriet behöver vara av en sort som kan ge hög ström snabbt.
Typ som nickel cadmium dom är bra för blixtar dom kan ladda i från sig hög ström snabbt och få tillbaka den lika fort

Varning!!!
Köp inte Nikons blixtar. De är starkt beroendegivande och har en tendens att föröka sig i kameraväskan. 
Det finns inget konkurrerande fabrikat som kan mäta sig med Nikon CLS, Creative Lightning System.
Jag kan bara hålla med uffelarsen att en begagnad SB-800 är det bästa köpet. I jämförelse har den bättre menyer än SB-600, levereras med bouncher, har ett extra batterifack och kan användas som master om (läs när) du köper fler Nikonblixtar.
Har inte SB-800 några nackdelar? Jo, prisbilden är fortfarande hög på begagnatmarknaden, menyerna är svårare än den moderna SB-900 men bättre än SB-600. För att blixten skall bli riktigt snabb krävs att det femte batterifacket är monterat. Var finner man en laddare för fem AA-batterier? På en så pass "liten" kamera som D80 skymmer det femte batterifacket toppdisplayen något.
Sajtvärd för Foto
Sajtvärd för Fågelskådning
Köp en SB700. Jag har en sån och den är jättebra. Den är mycket bättre än en SB600. Den har också precis kommit ut.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Tack så Mycket för svaren allihopa! :) Det blev en Sb 600 då jag hittade en för ett bra pris! Då jag fotar Speedway och hästar i vanliga fall har jag inte så jättestor nytta av en blixt i vanliga fall, så jag körde budget alternativet. Jag är jättenöjd iallafall :D