Foto iFokus

Foto

Etikettkameror-objektiv-och-annan-utrustning
Läst 661 ggr
Tim12
2011-03-18 06:59
0

Pentax

Jag har hört att Samsung och Pentax har haft ett samarbete. Nu vet jag ju inte om detta är sant men jag har hört det. Så nu undrar jag passar Pentax objektiv på samsungs systemkameror

Inkanyezi
2011-03-18 08:32
0

Svaret är ja. Samsung använder Pentax fattning på sina spegelreflexkameror.

Kameran som du har är lite speciell, och den har en helt annan fattning och ett annat system för autofokus, så Pentax objektiv kan inte sättas på direkt, utan kräver samma adapter som man har för andra objektiv från Samsung som inte passar till NX.

Så om du har en adapter, går det att sätta på Pentax objektiv. Samsungs adapter är ganska dyr, så den är inte någon budgetväg till fler objektiv. Det finns andra adaptrar, så att man kan sätta på i stort sett alla olika märken, och adaptrrar från fristående tillverkare är billigare.

Om man använder Samsungs adapter finns en del automatiska funktioner, men jag tror inte att AF ingår. Man får i alla fall nerbländning med elektriskt styrda objektiv, så att lägena PASM fungerar. Med adaptrar för andra märken måste man ställa helt manuellt, så det passar bara för äldre objektiv som har bländarring.