Systemkamera?
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Hej!
Funderar på att köpa Canon eos 550D, men kan inte bestämma mig om det är den jag ska köpa eller någon annan.
Vilken rekommenderar ni, och varför? 
Du kan hacka 550D, därför rekommenderar jag den.
Det är ett vettigt val, men ovanstående orsak har jag aldrig hört tidigare. Har inte hört om någon som skulle hacka sin kamera och ser ingen orsak till varför man skulle göra det heller.
Innan du bestämmer dig för vilken modell det blir tycker jag ändå du ska fundera på vad för objektiv du vill ha. För nybörjare är något av dessa alternativ vanligast:
- 18-55mm f/3,5-5,6. Det är en ljussvag 3x normalzoom med som börjar vid en moderat vidvinkel och sträcker sig till ett kort tele. Kallas normalzoom och funkar för mycket. Personligen tycker jag dock 55mm är lite i kortaste laget för en normalzoom, speciellt som enda objektiv, men allt beror på vad man vill fotografera.
- 18-105mm f/3,5-5,6 (eller nåt ditåt). Det är en 5x normalzoom som når ungefär dubbelt så långt. Funkar bättre som enda objektiv men är också lite dyrare.
- 18-55 + 55-200mm f/4-5,6. Två-objektivskombination med en normalzoom som ovan plus ett teleobjektiv. Det börjar där normalzoomen slutar och tillsammans täcker de ett zoomomfång på 20x. Teleobjektivet når dubbelt så långt som 18-105. Nackdelen är att man måste byta objektiv oftare.
- 18-200mm f/3,5-5,6. Superzoom som täcker ovanstående zoomomfång i ett enda objektiv. Nackdelen är att priset är avsevärt högre än de två förstnämnda, och den optiska kvaliteten enligt många inte den allra bästa fullt inzoomat, men å andra sidan slipper man byta objektiv och det flesta som äger ett sånt här är mycket nöjda med sitt val.
- Sigma/Tamron 18-50/2,8. Mycket ljusstarkare alternativ än alla ovanstående men har ett zoomomfång nära det första. Funkar bättre i lite sämre ljus. Ger också möjlighet att få kortare skärpedjup. Fås speciellt begagnade till bra pris.
Det lönar sig att se till att objektivet/objektiven man väljer har bildstabilisator, ev. med undantag för det sista alternativet om man inte vill lägga ut dubbelt mer pengar. Bildstabilisering heter IS på canonesiska, VR på Nikonspråk, och OS på sigmaspråk. Sigma och Tamron tycker jag dock du ska hålla dig borta från i början, med undantag för det sista objektivalternativet. Detta trots att (eller pga) att jag själv äger tre sigmaobjektiv och har sålt ett. De tar okej bilder (nikon blir bättre dock) men det finns andra problem, t.ex. finjustering av fokuseringen är lättare om man kan skicka allt till samma verkstad för kalibrering (om man råkar ut för att kameran fokuserar fel. Det har nog de flesta längre hunna amatörer och proffs råkat ut för i nåt skede).
Ännu ang. kameran, så tycker jag du ska ta dig till en kameraaffär och jämföra olika modeller, hur de känns i handen, hur knapparna sitter, hur zoomarnas omfång känns och hur menysystemet är uppbyggt. Självklart vänjer man sig rätt bra oberoende vad man väljer, men det är inte sällan nån viss modell känns bättre än de andra. Uteslut inte heller Pentax och Sony, de har riktigt fina modeller de också och vissa fördelar (och givetvis nackdelar också) gentemot giganterna Nikon och Canon, liksom det finns en hel del skillnader mellan Nikon och Canon också.
Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus