Vilken kamera skulle du valt?
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Jag ska till och köpa mig en systemkamera, och har hittat två enkla som jag funderar på. Vilken av dessa tycker ni som är lite mer inlästa att jag borde välja:
Alt. 1. Beg. från 2007, Olympus E-400
Inkl. två objektiv, Zuiko digital 40-150 mm 1:4-5,6 och
Zuiko digital 14-42 mm 1:3,5-5,6
produktinformation: http://www.letsgodigital.org/se/11549/olympus_e400/
Alt 2. Canon EOS 1000D/18-55IS, från Expert
http://www.expert.se/Product/Product.aspx?id=2455865
Jag är nybörjare på det här med systemkameror..! ;)

Något svar borde du kanske få på din fråga.
Det går ju inte att välja för någon annan; det finns folk som väljer den ena, och det finns de som väljer den andra. Kriterierna för hur man väljer kan vara olika för olika personer, så rådet som man i regel ger när någon vill ha en systemkamera är att klämma och känna på dem och se vilken som ligger bäst i händerna, eller som känns mest hanterbar när det gäller menyer och olika inställningar.
Och om man inte har någon tidigare erfarenhet alls, så är det ju inte så lätt att veta vilka saker man ska titta efter. Det gäller också den som har stor erfarenhet sedan tidigare, vilket jag själv har upplevt efter att ha "bytt upp mig" två gånger på digitalkameror, för att de första som jag hade inte klarade att uppfylla mina behov.
Så jag kan inte ge några konkreta råd när det gäller de två kamerorna du pekar på. Jag vet bara att de är lite olika i ett par avseenden, där Olympus har ett lite mindre sensorformat, och Canon har ett betydligt större utbud av objektiv. Men det följer ju med ett par objektiv med den Olympus som du föreslår, och du kanske aldrig behöver mer. Den kan alltså vara ett bättre köp om priset är bra.
Båda kamerorna är så kallade "instegsmodeller", och de tillhör inte toppskiktet hos sina respektive tillverkare. För väldigt många räcker en sådan kamera hela vägen fram, och det brukar sällan finnas orsak att gradera upp till någonting bättre, men för den som är mycket intresserad av foto och som vill kunna ta det som förefaller omöjligt, finns nyare modeller som har bättre egenskaper.
Om valet hade varit mitt, vilket ju frågan gäller, så skulle jag ha valt Olympus med två objektiv framför Canon med ett om det är ungefär samma pris. Skälet är att jag ser att jag behöver det längre objektivet också, främst för att kunna ta närbilder.
Så ditt dilemma står kvar; jag kan inte se någonting som ger anledning till något direkt handfast råd i frågan.
Skulle ha valt Canon 1000D.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Tack för svaren! :)