Foto iFokus

Foto

Etikettkameror-objektiv-och-annan-utrustning
Läst 1035 ggr
Affi
0

Köpa kamera

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Jag är just på gång att köpa en ny kamera. Hade bestämt mej för en systemkamera Canon eos 550d, men blev sedan lite tveksam efter att ha pratat med en försäljare i en fotoaffär! Han tipsade om en digitalkamera som hette Fuji HS20.

Jag ska ha den till att fota min keramik för upplägg på hemsida bla, alltså storleksmässigt saker från ca 2 cm till 50 cm.  Dessutom vill jag kunna fota min son i fotboll och innebandymatcher, alltså sportfotografier!

Har sedan jag blev tipsad om Fuji-kameran tänkt om som så att jag kanske inte behöver en systemkamera, det kanske är för avancerat för mej, en innegrej just nu. Jag kanske är för lat för att byta objektiv och hållas, det kanske blir "för mycket". Är absolut inte ute efter att bli värsta fotografen!!

Vad tror ni? Vad har ni för erfarenheter av Fuji-kameran? Hjälp!!!

Hälsningar Affi

JazzBass
0

Det låter som om en systemkamera med ett 18-105mm objektiv skulle funka bäst för dig. Objekten som är 2cm stora skulle knappast fylla upp hela bildytan, men kvaliteten blir ändå oftast så pass bra med en systemkamera att man kan beskära bilderna kraftigt, speciellt om man bara ska visa bilderna på webben.

Sport skulle jag inte vilja fotografera med en långzoomare som den där Fujin. Jag känner inte till just den modellen, men de här kamerorna är i princip inte bättre än vanliga billiga kompakter. De är långsamma, och reagerar sent på avtrycket. Sensorerna är också jättesmå i jämförelse med systemkamerornas, och sensorstorleken är mycket avgörande för bildkvaliteten, speciellt på lite högre isotal. En systemkamera har mångdubbelt bättre högisoegenskaper än en kompakt, och bra bildkvalitet på höga iso är ganska viktigt om man ska fotografera i lite sämre ljusförhållanden eller måste använda riktigt korta slutartider som när man fotograferar sport. Med en modern systemkamera som 550D ska det inte vara nåt problem att använda iso 1600 eller rentav 3200 i nödfall på en innebandymatch. Kompakterna och långzoomarna brusar ohjälpligt mycket redan på iso 400-800.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Inkanyezi
0

Det lär nog inte vara särskilt många som har en sån kamera; den släpptes i januari.

Den skiljer sig från det mesta i långzoom och kompakt, genom att den har senaste generationen av AF, och därför inte har särskilt stor eftersläpning på avtrycket. Den kommer nog ändå inte att vara särskilt bra till innebandy, med tanke på att det inte är särskilt mycket ljus, men fotboll lär den duga till. Den har en finess också som gör att man inte bara får bilden när man trycker av, utan att man också kan få ett antal samplingar som kameran har gjort medan knappen var halvt nertryckt innan man trycker ner knappen helt.

Till keramiken duger den alldeles säkert mycket bra, även om det kan krävas en viss inkörning innan du har lärt dig få ut det bästa ur den.

Så den kan mycket väl tänkas duga till det mesta av du vill göra, och på många sätt kan den vara enklare att hantera än en systemkamera. Innebandy lär vara tveksamt…