Foto iFokus

Foto

Etikett: läsvärt
Läst 1661 ggr
Ove555
2

Hur når man ett bra bildresultat?

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Lånade en gång en gammal fotobok på biblioteket där författaren kallade sig för fotoprofessorn. Tyckte den var så intressant så jag kopierade bokens innehåll.

Så här lyder slutorden i den boken:

"Bryt gärna mot råden i denna bok om Ni därigenom tror Er kunna nå ett bättre bildresultat. Och undvik framför allt att bli slav under fototekniska regler. Ty kom ihåg: en intetsägande bild blir inte roligare av att den är tekniskt fulländad. Hos en bild som i sig själv är frejdig eller intressant överser man däremot lätt med smärre tekniska brister.                         

Alltså, lycka till!

Fotoprofessorn"

Och det jag tänker på när jag läser detta. Så missar man många (till antalet) bra bilder bara för man lägger ner så mycket tid på det tekniska med dessa systemkameror.

Är sugen på att satsa på en liten bra kompaktkamera i stället som är enkel att fotografera med och lätt att ha med sig.

Men iofs vid vissa tillfällen vill jag även använda systemkamera

gurin
0

Fotoprofessorn menade nog att om du följer alla så kallade regler för hur fotografier "ska" komponeras så får du kanske snygga bilder, men sällan eller aldrig de där riktiga kanonskapelserna.

Jag brukar numera tala om en speciell genre bilder: fotoklubbsbilder: snygga, välkomponerade och skittråkiga.

Hustrun, som är konstnär, började en kurs i foto vid Jönköpings högskola och kom till mig totalt frågande och undrade. Varför tror folk att de kan bli nyskapande fotografer om de bara är intresserade av vem som har bäst kamera och följer regler när de fotar?

En fullständigt berättigad fråga.

Som du är inne på är nog steg ett ha med dig kameran så att du kan fota när tillfälle ges. En kompakt är inte så dumt, eller en vädertätad en som du törs gå ut med i regnet, eller…

mvh/gurin

Lakrits
0

Jo men å andra sidan så är det ofta skillnad på att medvetet bryta mot reglerna och att inte veta om att man gör det. Kunskap har inget med vilken  kamera man har…

/Mattias

Ove555
2

Sen är det ju det också när man tar fram systemkameran och ska ta en bild så blir inte sällan folk rädda att vara med på bild (det vet jag av egen erfarenhet). Och bara det kan ju förstöra en bild.

Med en liten kompaktkamera fotograferar man mer diskret och tar fler naturliga bilder…

Ove555
2

Det krävs ju mer kunskap att fotografera med en avancerad systemkamera än en enkel kompaktkamera.

Så i det fallet har ju visst kunskap och göra med vilken kamera man har…

Jag har själv en gammal kodak instamatic-kamera. På den finns det inga inställningar alls men den tar ändå riktigt bra bilder

Lakrits
0

Det finns auto läge på systemkameror precis som på kompakter så där är det ingen större skillnad i kunskaps nivå. Men skillnaden är att man kan använda den till mer om man så vill..

Sedan tror jag lite som Gurin och hans fru är inne på att bara för att man gått en kurs så är man konstnär. Jag ser det som att steg ett är att kunna hantera sin kamera kompakte eller system sedan förstå grunderna is själva fotandet, efter det kan man börja att på riktigt utvekloa sin egen stil. Sedan finns det de en på miljonen som bara har ett öga för bra bilder men det är inte många som kan förlita sig på.

Det sagt så kan man få alldeles utmärkta bilder bara genom att ha med sig kameran och trycka av vid rätt tillfälle…. KISS funkar alltid Keep It Simple Stupid…

/M