Foto iFokus

Foto

Etikettkameror-objektiv-och-annan-utrustning
Läst 3388 ggr
Deportee
2011-03-09 20:41
0

Vidvinkelobjektiv

Har just nu 50/1,8 som agerar porträtt objektiv. Har på senare tid dock tröttnat på att enbart fota porträtt och funderar nu på ett vidvinkel som får med mer av min vardag, så att säga.

Har kollat på Samyang MF 14mm/F 2,8
Några tankar kring detta objektiv?
http://www.cyberphoto.se/info.php?article=14mmNi

Kameran jag fotar med är förresten en Nikon D80.

Andra tips angående vidvinkel i samma prisklass mottas också med tacksamhet.

Staffan71
2011-03-09 20:59
0

Bra pris men nackdelen skulle väl vara att det är helt manuellt på din kamera. Men Samyang kommer med en ny version av sin mycket populära 14/2,8 vidvinkel till Nikon, nu med elektriska kontakter som möjliggör automatisk exponering (men ej autofokus) även med Nikons enklare systemkameror (D40/x, D60, D5000, D50, D70, D80, D90 osv).

Mvh Staffan

JazzBass
2011-03-09 21:58
0

Är 50:an ditt enda objektiv? 14mm är ju en väldigt kraftig vidvinkel. Själv tycker jag 24mm är en väldigt lagom vidvinkel för allmänfotografering på DX-kameror. Sigma har en 24/1,8 som är väldigt trevlig och fås begagnat till okej pris. Jag är väldigt nöjd med mitt exemplar.

För samma pris kan man nog också få en begagnad Sigma 10-20/4-5,6 DC HSM. Jag har storebrodern med konstant bländare f/3,5 och är riktigt nöjd med det också, men det är lite dyrare.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Deportee
2011-03-09 22:04
0

#1 När väntas den nya versionen att komma?

Autofokus är väldigt mycket värt i vardagen, men objektivet är ju nästan perfekt annars känns det som. Förmodligen lär jag behöva gå upp några tusenlappar om jag ska få ett lika bra vidvinkel med automatisk exponering och ljusmätning.

Frågan är om det är värt det, eller om jag satsa på att försöka fota med manuell fokus som detta objektivet kräver..?

Gips
2011-03-09 22:12
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Ett beg Nikon 24/2,8 kan du hitta för 2000 skarpt som attan!

Provex:

Deportee
2011-03-09 22:40
0

#2 50:an är mitt enda objektiv, ja. Blev rekommenderad 24:an av en vän som tyckte skarpt om det. Hon hade dock en av de mer avancerade systemkamerorna så hon hade inga problem med automatisk exponering osv.

Men du kanske har rätt i att 24/1,8 lämpar sig bättre för vardagsfotografering. Vi skulle inte kunne kompromissa oss fram till 20 mm kanske? Vore optimalt att hitta ett begagnat 20/1,8.  

I stil med http://www.cyberphoto.se/info.php?article=292087 vore fint.
Dock på tok för dyrt som sagt..

Får helt enkelt ge mig iväg till närmaste återförsäljare för att noggrannare jämföra de olika brännviddarna för att se om det är värt att gå upp så pass mycket i pris, enbart för att jag vill ha några mm mer eller mindre.

MonisN
2011-03-10 09:28
0

Att ha så kraftig vidvinkel till vardagsfotografering är nog inte att rekommendera. Vidvinkel passar bäst till landskap och kreativ fotografering, typ bilden som gips visar.  Man ska också komma ihåg att motiven känns väldigt långt bort på vidvinkelbilder. Själv har jag ett Canon 10-24, men använder det bara till speciella motiv. Efter en stund vill man gärna sätta på ett annat objektiv för mer normala bilder.

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.

Staffan71
2011-03-10 09:32
0

Jag kan rekomendera denna som jag använder med belåtenhet :)

http://www.scandinavianphoto.se/product/item.aspx?iid=9056991

Deportee
2011-03-10 11:48
0

#6 Förstår vad du menar. Har dock svårt att hitta det där mellantinget mellan att inte vara för likt mitt eget samtidigt som det inte blir kraftig vidvinkel, som du säger. Har du något speciellt du hellre skulle rekommendera? :)

#7 Har också kollat på det, men är det värt att lägga pengarna på det objektivet som är relativt likt mitt 50mm? Skulle det ge den skillnad jag söker må tro? Har dock inte hållt i objektivet  i butik, så att säga. Får ta med mitt 50mm och jämföra med det nästa gång jag drar till till stan.

MonisN
2011-03-10 14:15
0

#8 Det som jag tycker är det bästa allroundobjektivet är 24-70, men det är dyrt, men värt varenda krona om man har råd.

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.

JazzBass
2011-03-10 17:57
0

Räcker f/2,8 så är också Sigma 18-50/2,8 ett bra val. Zoomar är faktiskt praktiska ibland, :-) och det är inte mycket man vinner på att skaffa ett fast objektiv som har ljusstyrka f/2,8 eller sämre då så gott som alla dagens zoomar presterar lika bra eller bättre. Speciellt om priset är ungefär detsamma.

Kan ju tillägga att jag alltid haft en förkärlek för fasta objektiv, hade endast en endast vidvinkel- och en telezoom fram till julas, men fyra fasta (24/1,8, 35/2, 50/1,4, 85/1,8). Då skaffade jag en Nikkor AF-S 24-120/4 VR och det är ett verkiigt bra men dyrt objektiv. Det sitter på för det mesta nuförtiden, förutom då jag verkligen behöver bättre ljusstyrka. Stabilisatorn är jättebra för statiska motiv, och kompenserar då för den sämre ljusstyrkan.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Deportee
2011-03-10 19:45
0

#9 Det blir nog liiite väl magstarkt för mig som är student, haha.

#10 Jag är ju bortskämd med att ha f/1,8 och jag föredrar att ha så stor bländare som möjligt. Annars så är jag i alla fall öppen för zoomar!

Dessa objektiv håller jag på att jämföra nu med hjälp av TheDigitalPicture;

Nikon 35/1,8
Sigma 30/1,4
Sigma 28/1,8
Samyang 35/1,4

Finns en hel djungel av objektiv som jag är öppen för just nu, känns det som. De flesta är ju dock relativt lika med varandra. Är ett mysterium hur jag ska kunna bestämma mig för något..

Gips
2011-03-12 00:49
0

Till en Nikon d80 skulle jag rekomendera 18mm c:a vilket motsvarar 24mm på fx formatet Kanon till naturbilder. Att köpa ett 35mm är onödigt om du har 50mm tycker jag