Objektiv hjälp
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Ska köpa ett objektiv med stor bländare, tänkte mest till porträtt och även lite närbilder. Så vill ha mycket suddig bakrund och såna där ringar som blir. Har en nikon.
Tips på ett objektiv under 3000 kr?
"when i get sad, i stop being sad and be awesome instead!"
Kanske Nikon AF-S DX 36/1,8 G eller Nikon AF 50/1,8 D är något för dig? Om du har en kamera utan inbyggd AF-motor är det 35:an som gäller.
Båda är objektiv med stora bländare som fungerar utmärkt till porträtt och ger bokeh. Riktigt billiga, dessutom.
Tack, ska kika på dom. Kameran har inbyggd AF-motor, vad menas med 35an?

35 mm är vad som brukar kallas normalobjektiv, och 50 mm blir som ett kort tele, lagom till porträtt om man har sensorformat APS-C. Med 35 mm behöver man inte backa så långt, och det kan ju vara bra när man tar inomhus. 50 mm är en aning långt, och lagom till ansikte eller bröstbild, men för att få med mer behöver man plats att kliva bakåt en hel del.
Om du har en kort zoom, sådan som brukar följa med kameran, så kan du ju ställa in den på 35 mm och se vilket utsnitt du får, och på 50 mm, så du kan jämföra.
Jaha, ja då förstår jag. Tack för svaret!
Har bara haft denna kamera i ett år så den känns ganska ny för mig. Även om jag också lärt mig mycket.

Och det missade jag ju, nu när jag ser din bild. Det kan tänkas att 50 mm är mer lagom än 35 när du är inne i stora utrymmen, som ridhus, även om motivet är ganska stort, häst med ryttare. Men det kan du ju se själv, om du provar med objektivet du har och ställer in det på 50 mm.