Foto iFokus

Foto

Etikettkameror-objektiv-och-annan-utrustning
Läst 981 ggr
Ketang
0

Köpa kamera, hjälp!

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Min chef har nyss fått barn och är riktigt trött på sin kompaktkamera efter som den inte tar bilden direkt. Han har lånat min gamla D40 ett tag nu och funderar på att köpa en 3100. Men han kommer bara köra på Auto och är inte intresserad av att lära sig manuella inställningar. Är det inte väl mycket pengar att lägga på en systemkamera om man bara ska använda Auto?

Vad rekomenderar ni för kamera som inte kostar skjortan men som är lika snabb som en system?

Inkanyezi
0

Jag tror inte att du behöver bekymra dig om chefens budget.

Det finns inga billiga kameror som är snabba som en systemkamera eller har lika stor kontroll över var man ställer in skärpan. Om man inte vill ha klumpigheten hos de vanligaste systemkamerorna finns ganska smidiga kameror från Olympus, Panasonic, Samsung och Sony. Om man inte alls vill ha en systemkamera, så är Fujifilm X100 en mycket bra kamera som säkert skulle funka bra, men billig är den inte.

Bland kompaktkameror finns några som utmärker sig, som Olympus XZ-1 och några riktigt bra kompakter från Ricoh.

Men utbudet av kameror är så stort, att det är ganska svårt att peka ut bad som skulle passa, och eftersom du ställer frågan för någon annan, är det ännu svårare att direkt rekommendera något särskilt. Jag kan mycket väl tänka mig att en systemkamera skulle passa, och det finns mängder av olika av skilda märken, och alla är bra och kan köras på grönt, vilket ger både för- och nackdelar. Ingen kamera överhuvudtaget har bra automatisk Vitbalans, men det gäller ju alla, så det är ingen skillnad mellan kompakter och system i det avseendet. Det kan tänkas att några är sämre än andra på vitbalansen, men det finns ingen statistik på det, så det går inte att välja utifrån den förutsättningen.

Låt du chefen köpa precis vilken kamera han vill. Det kan knappast bli fel då.

Roxie
0

Nikon gör ju bra digitalkameror också. Tex P7000,500,300,100.

// Sofia

Ketang
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

#1 Nu är han inte bara chef utan vän också om än inte så jätte nära. Han har bett om hjälp då han inte kan något alls och han är inte rik bara för att han är chef Flört snarare tvärt om då han är delägare i företaget som är väldigt litet.

Finns det kompakt kameror som är snabba?

Roxie
0

Du kan ju kolla dom som jag gav som exempel.

// Sofia