val av kamera vid uppgradering!?
Hejssan alla foto intresserade! Jag har en liten fråga som jag gärna vill ha svar på! Jag har länge tänkt uppgradera min kamera eftersom jag "växt ur" min gammla instegsmodell och vill ha en mer avancerad modell. Jag har en Pentax K-m och har därför funderat inom märket pentax eftersom jag känner tll systemet. Men andra märken som förslag är nog välkommna! Jag har tittat på en Pentax K-7 eftersom den är så hyllad och vunnit många priser den verkar vara en bra kamera för pengarna. Andra orsaker för att jag varit intresserad av den är mitt växande film intresse jag har alltid varit intresserad av att göra film och media överlag och vill gärna kunna göra någon sorts kortfilm eller liknande oxå, systemare fungerar bra till det har jag fått för mig eftersom tex många musikvideon oxå görs med systemare. Nu är jag då inte proffs men hoppas att kunna utvecklas och få ihop det. Och därför är filmfunktionen en viktig del.
Enda nackdelen är att den är en gammal modell och kan vara svår att få tag på? vet ni någonstans eller finns det andra "bättre" modeller i samma typ-klass som lättare finns att få tag på(som kan mätas med K-7) ?
Jag bor i Finland så websites eller internationella butiker skulle vara bra tips! :)
Jag skulle satsa på den nya Pentax K-5. Den är steget över K-7 men samtidigt så kan du kanske få tag på en begagnad K-7 för ett bättre pris.

Det är nog Pentax K-5 du är ute efter, en av de bästa kamerorna som finns idag.
Tack för tipset men jag har verkligen inte råd som studerande att lägga ut så mycket pengar som den kostar! :) (K-5) den är rejält mycket dyrare iaf här i finland, pixmania hade förut pentax-k7 för ca 800 euro :) (ca. 8000 kronor) men de sålde slut innan jag han bestämma mig..
Då föreslår jag att du antingen köper en K-7 begagnat eller en K-r. Det är en mycket bra kamera. Du kan läsa här.
K-r har inte lika bra film kvalitet, jag har kollat in den oxå…tack för alla svar igen! Så ni tycker att K-7 är ett bra val även fast den är 2 år? den är väl fortfarande en bra kamera så? eller?
Jag skulle köpa en nikon eller canon om jag var du. De har mycket större utbud av objektiv och du kommer ha nytta av det i längden.
#6 Då kan du kanske peka ut vilka objektiv som inte finns för Pentax som finns för canikon. Har du verkligen koll på vilket utbud det finns för Pentax?
K-7 är fortfarande en mycket bra kamera. Steget upp till K-5 är inte så stort.
Jag sa att det finns större utbud av objektiv för nikon och canon. Jag är inte så insatt i just Pentax för jag är inte ett stort Pentaxfan om man säger så.
#8 Så ditt inlägg var ganska meningslöst eftersom du inte vet vad du pratar om. Det finns fler objektiv hos canikon men inte i det skiktet som dom flesta av oss använder. Att det finns objektiv som kostar lika mycket som en mindre bil är knappast någon anledning att köpa en viss kamera.
Idag finns det tillräckligt med objektiv för dom flesta kamerasystemen. En fördel som du har med Pentax är att miljoner av deras gamla objektiv samt andra tillverkares objektiv fungerar på dom nya kamerorna.
Nej det var inte ett dugg meningslöst.canikon?? Hon sa att hon ville uppgradera sig så hon kanske kommer ha tankar på att köpa ett dyrare objektiv i framtiden.
#10 Men du säger ju själv att du inte vet något om Pentax. Varför ger du då råd om att köpa ett annat märke. Det finns tillräckligt med objektiv både i Pentax sortiment och hos andra för att täcka allt man behöver. Och om man verkligen vill spendera så kan man ju alltid köpa Pentax 645D men det tror jag inte att TS vill.
Jag sa att jag inte är så insatt och att jag inte gillar pentax. Jag vet så pass mycket att det är bättre att köpa nikon eller canon om hon vill uppgradera sig m.m. Hon kommer tjäna på det i framtiden.
tack för era åsikter, jag gillar oxå pentax, därför funderade jag på K-7an jag skule nog inte vilja ha en canon men jag gillar nikon
jag har även skyddslinser och ett till objektiv än kitobjektivet till min gammla så jag tror att det lönar sig med pentax för mig! Jag måste bara försöka hitta en sådän någonstans… orsaken till att jag siktar på en K-7a är att det är en s.k "proffskamera" som vunnit många test priser och finns att få tagpå för samma pris som modeller i en lägre klass, är nte det smart?
#13 Jag använder den gamla K20D till vardags och den ger mig allt jag behöver för mina foton som mest används i reklam och sportsammanhang. Jag har kört med K-7 och det är ett bra steg upp. Kompisen använder den till sina rugbyfoton som han säljer och du kan se resultatet här. Chainsaw photos
Du kommer inte att ångra en K-7.
tack! :)
en liten fråga till, passar mitt 55-200 objektiv till min K-m på K-7an oxå?
Ja ditt 55-200 passar. Alla Pentax objektiv med bajonetfäste passar och fungerar.