Vilken kamera väljer jag som "nybörjare"?
Hej!
Jag har haft ett seriöst intresse för foto sedan några år tillbaka nu men har inte haft någon riktigt bra kamera att fota med. Men nu när jag har skramlat ihop pengarna för att få råd med en inte allt för dyr digital systemkamera så kommer naturligtvis frågan, vad ska jag välja för utrustning? Det finns ju så oändligt mycket att välja på och en uppsjö av olika objektiv etc. Jag skulle gärna ta emot förslag av er lite mer erfarna på vilken sorts utrustning som borde skulle passa mig bäst. Jag fotograferar mestadels ute i naturen, mycket macro, blommor, småkryp etc. Men även porträtt, jag vill kunna fotografera djur så som hundar, katter eller vilda djur också. Jag har funderat på det här med objektiv, om ett macroobjektiv eller ett normalzoomobjektiv skulle passa bäst. Och vad som är lämpligt för en "nybörjare" och som inte är allt för dyrt. Har ni några råd, tips?
Bifogar ett enkelt kolage med några av mina bilder som ett exempel på vad jag fotar
Ett säkert val för god kvalité är nog en Nikon D3100 med Nikkor AF-S DX 18-105. Trevligt också med lite större brännviddsomfång än den vanliga normalzoomen.
Tack så mycket för tipset!
Jag har kollat runt en del på tester etc men finner nästan inga bra bildexempel på hur fotona blir med den. Har också sett att den i många sammanhang beskrivs som "en bra familjekamera för alla familjer som vill kunna ta snygga bilder"
Är den fortfarande en kamera som passar den med lite större ambitoner?
Jag har en D3100 + 18-55mm. Jättebra kamera tycker jag. Just objektivet är väl…inte så bra. Men om du köper 18-105 så tror jag att det är super.
Lätt att använda då det finns guideläge med exempelbilder så man ser hur bilderna ser ut med olika bländare, ISO etc.

Om man är ute efter något speciellt, så får man lusläsa specifikationerna, och det kan också vara idé att titta på tester hos exempelvis DPReview och DXOMark. Men i grunden är alla systemkameror i regel bättre än kompakter. Däremot är de inte lika flexibla med kitobjektivet som följer med, eftersom hela idén med system bygger på att man ska kunna ha rätt objektiv för uppgiften.
Kitobjektivet som följer med är i de flesta fall ett universalverktyg som inte har vare sig särskilt stort omfång eller hög ljusstyrka och som inte heller fokuserar lika nära som "makro" med kompakter eller långzoomare. För speciella uppgifter, som att ta makro till exempel, sätter man på ett objektiv som passar till just det man ska göra.
Om man har mycket höga krav på optiska egenskaper kan man välja objektiv som ger bättre skärpa och som gestaltar oskärpan i bakgrunden snyggare. Det som föreslogs här ovanför, 18-105 är inte något särskilt bra objektiv om man vill ha mycket goda optiska egenskaper. Det har märkbar felteckning, särskilt i vidvinkelläget, där det också vinjetterar rätt mycket. Det är inte heller särskilt skarpt vid den längsta brännvidden. Däremot är det billigt och ganska universellt, så man känner kanske igen sig om man har haft kompakt med stort zoomomfång.
Vilket märke man än väljer, så finns det alldeles utmärkta objektiv, men det kan vara olämpligt att välja ett märke som är så ovanligt att det blir svårt att hitta några tillbehör alls.
Pentax, Sony och Olympus har en fördel framför andra, stabilisering i huset.
Nikon D3100 är en av Nikons instegsmodeller, som kännetecknas av att de måste ha en speciell typ av objektiv för att få autofokus. Nikon har ett stort utbud av objektiv, varav inte alla passar fullt ut till de modellerna. Det är enklare när det gäller andra märken eftersom man inte måste hålla reda på att det ska vara en viss typ för att det ska bli rätt.
Det finns en klart bättre kamera från Nikon i samma prisläge just nu, D5000. Den har bättre sensor än D3100, samma som sitter i D90 och Pentax K-x. Också Pentax K-x ligger i liknande prisläge och är tekniskt bättre än Nikon D3100. Du kan se en jämförelse av sensorerna på DxOMark.
Men sensorn är inte det enda. Det finns många olika saker att ta hänsyn till när man väljer kamera. Bland det viktigaste är att man trivs med den och att man har lätt att göra alla inställningar som man vill göra. Där är kameror olika, och de mer proffsiga eller entusiastmodellerna har ofta lättare att nå många funktioner som man på instegsmodeller måste rota i menyer efter.
Om jag skulle välja enbart efter bildkvalité och en låg budget, skulle jag sikta på Pentax K-x eller K-r. Med högre budget och bildkvalité som första kriterium skulle jag kanske sikta mot Pentax K-5 som ligger i det absoluta toppskiktet av dagens kameror. Nu passar egentligen inte någon av dessa kamero mig, jag valde på helt annat sätt och har en spegellös kamera som jag är nöjd med.
Så även segmentet micro four thirds, där Olympus och Panasonic är märkena som finns idag kan vara intressant. Det beror väldigt mycket på vad man är ute efter, och bildkvalitén räcker egentligen från alla systemkameror, även de som är mer udda, och om bara det man behöver finns i systemet, så kan man välja efter sina egna önskemål utan sidoblickar på vad andra tycker.
Så lycka till med kameravalet; det kanske inte är helt enkelt, men du kan vara ganska lugn för att vilken du än fastnar för, så går det att ta bra bilder.
#4 Du rekommenderar alltid Pentax 
Jag är liksom du nybörjare och letade väldigt länge efter en kamera som skulle kännas bra.
Jag var inte ute efter en proffskamera utan en bra men inte alltför dyr systemkamera som kunde ge fina bilder i framförallt privat syfte och kanske möjlighet att förstora upp enstaka bilder som skulle passa någonstans.
Till slut fastnade jag för antingen:
Canon EOS + 550D 18-55mm
Nikon D3100 + 18 - 105VR
Jag hade även en Pentax i sinnet en kort stund.
Canon ledde loppet ända fram till att jag stod i affären och kunde jämföra alla tre samtidigt.
Pentax passade verkligen inte mina händer, den var otroligt "oskön"att hålla i.
Canon och NIKON kändes nästan likvärdiga att ta i men NIKON låg något bättre i handen, jag har väldigt små händer, så den "vann" enbart på grund av det.
Annars hade jag säkert valt Canon tror jag
Jag har ju bara lekt än så länge med den och testat olika ljus, motljus och alla möjliga olika inställningar enbart för att lära mig hur det fungerar men jag, som inte alls är en expert tycker att den tar fantastiskt fina foton.
Å andra sidan så hade jag nog troligen tyckt det om vilken systemkamera som helst eftersom jag inte har några andra att jämföra med :)
Titta på CyberPhoto, där kan man se både recensioner och "testfoton".
Överhuvudtaget tittade jag mycket på recensioner som skrevs på nätet helst ville jag läsa vanliga användares uppfattning.
//Hellas
Medarbetare på http://spiritualism.ifokus.se/

Och det kan vara värt att tänka på att det som passar i handen för en kan vara någonting helt annat för en annan. Så det bästa är om du kan känna på de olika och fingra på dem, och allra helst om du vet vad du ska leta efter. Jag valde bort Canon trots att jag har tillgång till en som jag inte behöver lägga ut något alls för, av skälet att den kändes fel. Det var flera saker jag hängde upp mig på, liten och ljussvag sökare, krångligt sätt att ställa Vitbalans, och tyngre än vad jag vill släpa på. Däremot är bildkvalitén mycket bra, till och med något bättre än hos kameran som jag valde, men sammanvägningen av andra saker avgjorde mitt val.
Så inte är det alldeles lätt om man vill ha det som man själv tycker är bäst. Det jag grundade mitt val på var att min kamera har bättre ergonomi, främst när det gäller hur man hanterar olika menyval; lättheten att nå väsentliga funktioner, men också att den har en ovanligt bra sökare.
Men vi är alla olika, och det som passar mig kan kännas fel för någon annan. Man bör kanske ha små händer för att trivas med en så liten kamera som min.
Tacksamm för alla svar! Måste bara tillägga att ju mer jag kollar och jämför olika kameror och objektiv etc så känner jag igen mig i uttrycket "ju mer man vet, desto mer vet man att man inte vet". Det här med att välja rätt fotoutrustning är ju en hel värld för sig! Men nu har jag iaf lite goda tips på olika modeller att jämföra emellan :)