Foto iFokus

Foto

Etikettkritik-medel
Läst 4036 ggr
malin--a
0

(M) Vattendroppe

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Det var ett litet tag sen jag fotade denna bilden, men hade snart tänkt fota droppar igen och vill gärna veta saker jag kan göra bättre Glad

malin--a
0

Är det verkligen ingen som har något att säga om den? Obestämd

hamstergurun
0

Perfekt

Mimmi
0

Bilden kändes för mörk, så jag öppnade den i GIMP för att kika lite på histogrammet. Där ser man tydligt att den behöver ljusas upp. Staplarna på histogrammet ska helst sträcka sig över hela histogrammet (det finns såklart massvis med undantag). Om du tittar på din bilds histogram ser du att det är nästan helt tomt på högra sidan, som representerar de ljusa delarna av bilden. Även på vänster sida ser det ganska tomt ut. Detta löser man genom att göra det ljusa ljusare (då försvinner tomrummet på höger sida) och tvärtom.

Mimmi
0

Efter att ha justerat nivåer eller kurvor kan man istället få ett histogram som ser ut som på bilden jag bifogar. Som du ser blir bilden inte alls lika platt och får mer liv.

Tyvärr fotograferar ju majoriteten av nybörjarfotografer vattendroppar någon gång under sin utveckling, och därför har alla här sett den här bilden tusen gånger innan. Mitt tips om du känner att du vill fortsätta att fota droppar och vatten är att du försöker hitta något unikt med ditt sätt att fota droppar och verkligen framhäver det, eller lägger till element i bilden som inte finns i andra "droppbilder" - annars lär tyvärr dina bilder drunkna i mängden. Jag tycker ändå att du har gjort ett bra jobb, även om det är ett väääldigt uttjatat motiv - du tycks ha rätt teknik och använder dig av ordentliga bakgrunder (istället för suddiga shampoflaskor och liknande i bakgrunden) och leker med färger.

malin--a
0

Hm, jag har redan ljusat upp den en gång, men inte riktigt tillräckligt då :/
Att hitta något "unikt" får jag jobba på, vill ju inte bara att bilderna ska drunkna :)

malin--a
0

Har gjort ett nytt försök nu… Är denna lite bättre eller är det oxå en "drunkningsbild"?

gaabriellaaa
0

Du är jätteduktig! Måste bara fråga om du använder stativ när du fotar dessa?

malin--a
0

Nej, tycker bara de blir så krångligt om man ska hålla på med stativ och sånt :) + att objektivet är för tugnt för att sitta på ett stativ.

majlar
0

Fina droppbilder. Gillar den gröna mycket