Foto iFokus

Foto

Etikettkameror-objektiv-och-annan-utrustning
Läst 3321 ggr
Michaela-N
0

Val av objektiv

Åh, nu står man inför denna eviga diskution. Vilket objektiv ska jag ha?

Ett Tamron AF 70-300mm F/4-5,6 Di LD Macro 1:2 eller Nikon Nikkor AF-S DX 55-200/4,0-5,6 G ED VR?

Hjälp mig, någon.

Michaela-N
0

Nu vet jag minsann vad jag ska göra. Det ena köper jag nu, det andra väntar jag med tills jag fyller år Skrattande

[Woozy]
0

Glad

Michaela-N
0

Fast vilket ska jag välja först då? Cool

[Woozy]
0

55-200

Michaela-N
0

#4 Du tycker det? Det är jag också mest inne på Glad

[Woozy]
0

Glad

Inkanyezi
0

Jag undrar om du har glömt att du ställde en fråga tidigare om det där objektivet från Tamron, och att du blev avrådd, eftersom det är problem med det, som beror på ett konstruktionsfel. Jag tycker att det är skamligt att det alls säljs, eftersom det är mycket stor risk att man har sönder det utan att man behöver vara särskilt oförsiktig.

Det är en sak till, som är värd att tänka över. Du behöver inte två eller fler av samma sak. Du behöver alltså inte objektiv som överlappar varann i brännvidd, utan det är bättre att välja efter vilka uppgifter man tänker sig att de kan lösas med ett visst objektiv. Skillnaden mellan 200 och 300 mm är liten, och om du har Nikons 55-200 så kommer du inte att behöva ett 70-300. Så det räcker faktiskt med ett. Om du sedan tycker att 200 mm är för kort, så kan du ju titta också på andra objektiv än det som går sönder när man petar på det.

Michaela-N
0

#7 Just det…det frågade jag ju om. Skrattande

Men jag har kollat runt lite, och det är 55-200mm som jag vill ha.

Såg dock massor med bilder igår som var jättefina och tagna med det, så jag kunde liksom inte längre välja…men då är det klart, det blir nog inte tamron iallafall Glad

Tack Inkanyezi, du finns alltid där när man behöver dig som mest!Skrattande

EmelieJolly
0

Kör på nikons nya 55-300 istället. Det skulle jag göra. Då slipper du ha två olika objektiv..

Michaela-N
0

#9 Jag har inte 3.000:- att slänga runt med just nu Flört

EmelieJolly
0

Men om du ska köpa två objektiv så blir det billigare om du köper det på en gång.

Michaela-N
0

#11 Men jag ska ju inte ha det andra nu plötsligt Skrattande

EmelieJolly
0

Jaha ok, hängde inte riktigt med :P