Byta upp sej?
Jag kommer eventuellt att få lite extra pengar här framöver och blev lite sugen på att investera endel av det i att uppgradera kameran.. Hade förståss tänkt köpa lite objektiv och annat smått och gott men jag blir så sugen på att byta upp mej..:P
Jag vill nog köra vidare med Nikon och jag har läst om både D80 och Nikon D200.. Nackdelen med D200 är att den blir så mkt tyngre vilket jag inte riktigt gllar..
Så, är det värt att passa på att uppgradera när jag nu för en gångs skull har chansen? eller är det bara bortkastade pengar, jag har en D50 nu..

kanske ett bättre objektiv istället för en helt ny kamera?

Det hade jag tänkt köpa åxå^^
Nikon är ett bra val.. Själv har jag en Nikon D80 och det är en toppenkamera. Jag har varit i typ samma situation som dig, jag hade en D50 för tre månader sedan men ville byta till en D80. Funderade också på att köpa ett nytt objektiv istället. Men jag valde att uppgradera till en D80 iallafall, i början ångrade jag mig lite för att att jag inte köpte ett bra objektiv istället men jag har klarat mig utmärkt på mitt Nikkor AF-S 55-200 tills jag köpte mitt Nikkor AF-S VR 70-300 för ca 10 dagar sen, som jag nu trivs riktigt bra med. Om du hade tänkt sälja din D50 kanske du får pengar över till ett nytt objektiv, eller åtminstone för att spara till ett.
Men valet är ju ditt, lycka till hur du än gör! :)
// Hannah
Håller med broderbluff. Satsa på objektiv istället. Ett par bra fasta objektiv som ger dig bättre bildkvalitet. Kanske ett ljuskänsligt 30 eller 50mm för att fota människor och kanske något längre till annat.
Eddie
Kamera och objektiv är arbetsredskap som man skall kunna och känna sig bekväm med. D200 är tung och stor och en väldigt kompetent kamera. D80 har många detaljer nedärvda.
Hur du än gör kommer du att få en bra utrustning och jag föreslår att du går in i en affär där båda husen finns tillgängliga och känner/klämmer på dem. Känns det inte bra så blir det jobbigt.
Angående linser så är det ju där själva bildkvaliteten sitter. You get what you pay for. Bildkvaliteten hos de fasta objektiven brukar vara bättre än för zoomarna men de sistnämnda blir bättre hela tiden. Jag hade nog satsat på 50/1.8 eftersom den är billig och fungerar bra till porträtt. Speciellt om du går lite nära. Nackdelen med att ha för många fasta gluggar är att du kan drunkna i att byta hela tiden och till sist så transporterar du bara runt dem. Då är det bättre att du skaffar en bra zoom så du kan ta de foton du vill utan att trixa och spilla tid med att byta.

Okej, tack för alla tips:) Förslag på bra zoom då, för jag vill nog satsa på det till att börja med iaf:)

Kolla in den här 28-70mm f/2.8 ED-IF AF-S Zoom-Nikkor
Tyvärr lite dyr Nikon Objektiv AF 28-70/2,8 AF-S IF-ED
Men den är inte dålig
//Staffan

Oj det var lite väl dyrt;) Jag hade från början tänkt köpa ett Tamron AF 70-300/4-5,6 Di Men finns ngt liknande som kanske är bättre?
jag kollade på nikons objektiv och hittade
Nikon AF-S DX 55-200/4-5,6G ED VR (svart)
Nikon AF-S DX 55-200/4-5,6G ED (svart)
Men jag vet inte vad som skiljer dom åt, jag hade tänkt lägga mellan 3-4000:- på objektivet för jag behöver endel andra grejor åxå.. Det är kanske inte jättemkt för ett objektiv, men tamronet kostar ju bara 1700:- så det är lite mer iaf!

#8 Skillnaden är den inbyggd bildstabiliseringen och ca. 700kr
Enligt mig värt pengarna
// Staffan

Antar att nikon objektivet (det med bilstabilisering) är bättre än tamronet åxå då?
mvh anna

Nikon AF-S VR 70-300/4,5-5,6 G IF-ED har själv en sån och kan rekomenderas varmt .
Tokina AT-XD AF 80-400/4,5-5,6 till Nikon AF-D. sägs att den ska vara bra den med.

Tack för tipset, ska kika på det:)