Foto iFokus

Foto

Etikettmakro-och-stillbilder-ej-kritik
Läst 902 ggr
Robert
0

Ta stillbilder hemma!

Intresset för makrofotografering och stillbilder är stort här på Foto.iFokus. Alla kanske inte vet hur man ska gå tillväga, men vi på Foto.iFokus avslöjar hur man går tillväga med hjälp utav billig utrustning.

---> Läs mer här!

Kommentera gärna artikeln här nedan, och lycka till med dina stillbilder. Du får gärna dela med dig utav dina alster när du har fotograferat klart.

Hälsningar

Robert

Robert
0

I artikeln nämns om ett gråkort som jag använder. När jag tar en bild på ett gråkort så kan jag med en pimpett justera till korrekt Vitbalans i Camera RAW.

Gråkortet köpte jag hos Scandinavianphoto.se. Det är ett Lastolite gråkort. Gråkortet är vit på baksidan så den fungerar även utmärkt som en reflektor.

Hälsningar

Robert

Fotord
0

Är det en 3:a eller 5:a? (395:- eller 525:-)
Jag kan inte se någon skillnad mellan de olika. Antar att det är storleken som skiljer.

/Tord
(som fick papper från CSN för ett tag sedan och skall nog spara pengar till återbetalning istället för att köpa roliga fotoprylar

Gråter

Robert
0

Hos Karlu.com kostar samma gråkort 50% av det priset som Scandinavianphoto vill ha. Lastolite EzyBalnce 12".

Jag har vid ett par tillfällen handlat hos Karlu och det har gått himla smidigt.

Hälsningar

Robert

johan
0

Bra artikel! Listigt med stora papper som bakgrunder!

Mvh // Johan

bjorsa
0

Nu gick de inte att kommentera artikeln längre utan man skall skriva här antar jag.

Jag tror jag förstår de hela med gråkort nu som fotord förklarade jag antar att de är någon av mina inställningar i vitbalansen som heter anpassad hämt eller anpassad inst som jag skall använda tillsammans med gråkortet

Har även en som heter förinställ och auto men inga av dom som jag hade på förra kameran lysrör glödlampa osv men med anpassad så borde de gå i alla situationer ?

redigerar här

Nu så tittade jag i manualen :-) å då såg jag att förinställ hade dagsljus,gråväder,glödlamp,lysrör,blixt

och det är anpassad inst man använder i min kamera och dom skriver vitt pappers ark och sen skall man ställa in med fyrvägskontrollen för att kalibrera ,får ta å prova mig fram lite:-)

mvh/bjorsa (gröngöling på inställningar)

Fotord
0

Jag har gjort några vitbalanser på vitt papper. Det fungerar hyfsat. Risken (har jag hört) är att det lätt reflekterar färger från andra ytor… eller så är det bara ett illvilligt rykte som någon gråkortstillverkare spridit.

Det finns dyra vitbalansfilter man kan köpa som på expodisc.com… eller så använder man sig av ett lock till en Pringlesburk

http://www.phototakers.com/forum/ftopic10867.html

Robert
0

#4, finurliga med stort papper är att du slipper att få en skarv i din bakgrund, och den håller sig slät.

Hälsningar

Robert

Robert
0

En närliggande artikel som är läsvärd är Porträttfotografering - Utrustning.

Hälsningar

Robert

johan
0

Om man inte får in så mycket ljus från fönster vid porträttfotografering och hellre vill ha en stark lampa tillsammans med blixt, hur ska man få placera dessa och behöver man något för att mjuka upp ljuset?

Mvh // Johan

johan
0

Hur stora är papprena du har som bakgrunden?

Mvh // Johan

Robert
0

#9, har du en snäll person som kan sitta stilla så kan du tom använda ficklampor. I "Fotografera bebisar" hade jag en ratio på 2:1. Den starka ficklampan placerad till höger om bebisen, vinklad ned mot henne, och svagare ficklampan höll jag vid kameran (monterad på stativ). Ljussättningen är densamma oftast oavsett vilken ljuskälla du än använder.

#10, arken är A2, dvs dubbelt så stort som A3.

Hälsningar

Robert